Opintoneuvonta astui Jodeliin

Jospa menisimme sinne, missä opiskelijat ovat, pohtivat Tampereen yliopiston opintoneuvojat. Nyt Hanna Ala-Fossi päivystää Jodelissa kerran viikossa ja uskoo toiminnan vähentävän opettajien työkuormaa.

Opiskelijoiden kysymyksiin vastaaminen Jodelissa eli anonyymillä keskustelualustalla madalsi avun pyytämisen kynnystä. Millainen tilanne oli aiemmin?

Opiskelijat saivat opinto-ohjausta sähköpostitse, keskustelemalla kasvokkain tai varaamalla ajan opinto-ohjaajalle. Matalamman kynnyksen mahdollisuuksia olivat avoin chat ja Navigaattori neuvoo -päivystys. Sosiaalista mediaa tai anonyymiä kanavaa ei kuitenkaan käytetty.

Opiskelijoista avun hakeminen nimellä saattoi tuntua nololta. Halusimme mennä sinne, missä opiskelijat ovat.

 

Miten idea syntyi ja jalostui?

Kelalla on ollut Jodelissa päivystyksiä, ja yliopiston tiedekunnan opintoneuvoja keksi, että voisimme lähteä testaamaan samaa kanavaa. Opetus- ja kulttuuriministeriön Tresilienssi 2.0 -hankkeen avulla oli mahdollista kokeilla ideaa käytännössä.

Viime lukuvuonna opinto-ohjaaja päivysti Jodelissa tunnin viikossa. Syksyllä siirryin pitämään päivystystä kaksi tuntia viikossa.

Koska olen opintoneuvojan lisäksi maisterivaiheen kansanterveystieteen opiskelija, neuvonnassa on myös vertaistuen ulottuvuus.

 

Miten Jodel-päivystys on otettu vastaan?

Hiljaisinakin viikkoina päivystykseen tulee viitisen kysymystä, mutta toisinaan paikalla voi olla parikymmentä keskustelijaa. Saamamme palaute on ollut pelkästään positiivista. Erityisesti on kiitelty, että kotisohvaltakin voi osallistua.

Eniten kysymyksiä tulee jaksamisesta, mutta myös teknisistä käytännön asioista. Olen kertonut, miten ja milloin opettajaa kannattaa lähestyä, jos opiskelija tarvitsee esimerkiksi lisäaikaa kurssijärjestelyihin. Osa opiskelijoista jännittää viestin laittamista opettajalle.

Uskon, että toiminta tyhjentää myös opettajien työpöytää, kun yksittäiset kysymykset voi kysyä nopeasti muualtakin. Opettaja ei olekaan enää se ensimmäinen mieleen tuleva henkilö. Opettajien ei myöskään tarvitse ohjata väärään osoitteeseen tulleita kysymyksiä muualle.