Minna Ängeslevä: Oikeus irrottautua työstä

Työ tehdään työaikana. Jos työaika ei riitä, ylitöistä sovitaan ja ne korvataan. Vapaa-ajalla ei tarvitse olla tavoitettavissa työasioissa.

Helppo sanoa, mutta jopas vain on toteutuminen hankalaa. Korona-aikana varsinkin.

Kasvatus- ja koulutusalalla stressiä ja työtunteja ovat lisänneet poikkeusolojen erityisjärjestelyt, lähi- ja etäopetuksessa luovimisen kasvattama suunnitelutyö ja huoli oppimisesta sekä oppilaiden ja omasta terveydestä. Muun muassa.

Lovi työhyvinvoinnissa ja tunteessa työn turvallisuudesta on nyt syvä. Huolta jaetaan esimerkiksi somessa ja mediassa, ja viestiä siitä tulee OAJ:hin suoraan.

Selvitykset vahvistavat tilanteen hälyttävyyden. Psykologi Katariina Salmela-Aron tutkimuksen mukaan 70 prosentilla opettajista on uupumisoireita.

 

OAJ on koko epidemian ajan pitänyt ääntä jäsentensä puolesta. Vääntänyt terveysviranomaisille rautalankaa kouluarjen realiteeteista, neuvotellut ja jyrähdellytkin, ollut yhteydessä opetushallintoon, päättäjiin ja työnantajiin. Paikalliset aktiivit ovat saaneet toimistosta tukea, neuvoja ja koulutusta.

Opettajien ja esihenkilöiden uupumustilanteen silti syvennyttyä järjestö neuvottelee työnantajien kanssa paikallisista helpotuksista työjärjestelyihin. Neuvottelujärjestö Juko on esittänyt, että työnantajat korvaisivat työn lisääntyneen vaativuuden ja työkuorman koronalisällä.

Viesti inhimillisen työelämän puolesta lämmittää.

Samaan aikaan EU-parlamentti on valmistellut säädöstä työntekijöiden suojelemiseksi. Käsillä olevaa tilannetta sillä ei korjata, mutta viesti inhimillisemmän työelämän puolesta lämmittää.

Parlamentti hyväksyi viime viikolla aloitteen, jonka edetessä direktiiviksi työntekijällä on oikeus pitää työviestien kanavat kiinni vapaa-ajallaan. Työstä irrottautuminen on perusoikeus.

Säätelyllä halutaan edistää työntekijöiden palautumista ja suojella loppuunpalamiselta. Mahdollistaa työn ja muun elämän tasapaino. Säädös tulisi voimaan kolmen vuoden kuluttua direktiivin antamisesta.

Ylen uutinen aloitteen valmistelusta todistaa, että viesti opettajan työn kuormittavuudesta on tavoittanut päättäjät. Uutisessa euroedustaja Miapetra Kumpula-Natri nostaa opettajat esimerkiksi ammattiryhmänä, jolla työ- ja vapaa-ajan raja heilahtelee.

 

Minna Ängeslevä on Opettaja-lehden päätoimittaja.

minna.angesleva@oaj.fi

Twitterissä @MAngesleva

 

Tekijältä

Kielten kirjo avaa elämän vivahteet

Englanti on hieno kieli, mutta niin ovat myös ruotsi, saksa ja venäjä, joiden kaikkien opiskelusta sain nauttia lukioaikana Jyväskylän lyseossa 1970- luvun lopulla.

Tätä tulin muistelleeksi, kun työstin tämän lehden sivulta 20 alkavaa juttua Suomen kielivarannon kuihtumisesta.

 

Yhteen putkeen tuijottaminen on tylsää. Maailma avautuu vivahteikkaammin, kun sitä katsoo useamman linssin läpi. Eri kielten taitajia kaipaa kipeästi myös talouselämä.

Vieraan kielen opettelu on kädenojennus, vilpitön yritys ymmärtää toista ihmistä. Oppiakseen kieltä on nähtävä vaivaa, mutta vaiva palkitsee: se avaa tien erilaisten kulttuurien ja elämäntapojen ymmärtämiseen.

Vastakkainasettelun ja siltojen polttamisen sijaan maailma tarvitsee siltojen rakentamista. Kielten opiskelu on myös mitä parhainta rauhankasvatusta.

 

Tiina Tikkanen

 

Juttu kieltenopetuksesta:

Kieltenopetus kuihtuu – mikä neuvoksi?