Minna Ängeslevä: Koulun pitäisi

Koulun yhä vaativammaksi käynyt tehtävä on kirkkaasti valaistuna päättäjien ja äänestäjien silmien edessä. On kuultu sekä huolipuhetta että ratkaisuehdotuksia mutta onneksi myös muistutuksia siitä, millaisin hartiavoimin ja pedagogisin ratkaisuin opettajat koko ajan työskentelevät oppilaiden hyväksi.

Keskustelu koulutuksesta tuo toivoa siihen, että opettajien työoloihin ja uuvuttavaan työmäärään todellakin saataisiin korjausta. Paljon puhuttu investointi tulevaisuuteen tehdään tukevalla rahoituksella, perustyön vahvistamisella ja työrauhalla.

 

Kouluun kohdistunut valokeila on vähitellen yltänyt huolenaiheiden taustoihin eli yhteiskunnan rakenteisiin. Oppimistulosten ja kouluvalintojen takaa löytyvät niin asuntorakentaminen, sosiaalipolitiikka kuin luokkajakokin. Hyvinvointivaltio lähes koko komeudessaan.

Keskustelun hälytysvalo vilkuttaa huomiota sille, että kouluihin satsaaminen ei yksinään riitä. Koulussa näkyvät seuraukset niistä muutoksista ja virheistä, jotka ovat tapahtuneet tai tehty ihan jossain muualla.

Ehkä vastaisuudessa koulun korjattavaksi ei enää niin kevyesti ehdotella milloin mitäkin aikuisten aiheuttamaa epäkohtaa. Tiedättehän ne somessa, mielipidepalstoilla ja lehtijutuissakin vilisevät heitot, joissa koulun pitäisi.

Koulun pitäisi lisätä liikunnanopetusta, niin lapset innostuisivat liikkumaan enemmän. Koulun pitäisi opettaa metsätaloutta. Koulussa pitäisi opettaa hyviä vessatapoja. Koulussa pitäisi opettaa eläinten ajatus- ja tunnemaailmaa. Lisää somekasvatusta! Tunnetaitoja!

Luottamus koulun supervoimaan on näissä esityksissä liikuttavaa. Oppi uppoaa lapsiin ja nuoriin kuin sulaan voihin, muuttuu saman tien toiminnaksi ja valuu kätevästi aikuisiin saakka.

Luottamus koulun mahtiin on liikuttavaa.

 

Supervoima koulutus kyllä on mutta ei sarjakuvan superpähkinä. Tämä tulevaisuuden sijoitustoiminta ei toimi niin, että lisätään koulun tetrikseen lisää palikoita – opettajat hoitakoot – ja jäädään odottamaan tulosta.

Koulu kukoistaa, kun koko kasvuympäristö on kunnossa. Aina yhteiskunnan rakenteita, perheiden hyvinvointia ja opettajien työoloja myöten.

 

Minna Ängeslevä on Opettaja-lehden päätoimittaja.

minna.angesleva@oaj.fi

Twitterissä @MAngesleva