Täydennystehtävä: Ilmastoajattelu maaliin

Helsinkiläinen opiskelija Laura Kolehmainen huolestui ihmiskunnan tulevaisuudesta ja perusti Ilmastoveivi 2019 -kampanjan, joka vaatii kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.

Ilmastoveivi 2019 -kampanja pyrkii… siihen, että Suomesta tulisi ilmastojohtaja EU-puheenjohtajuuskaudellaan. Haluamme, että Suomi järjestää ilmastohuippukokouksen EU:n päästövähennystavoitteiden kiristämiseksi. Keräämme nimiä vetoomukseen ja tapaamme poliitikkoja.

Kampanja sai alkunsa… lokakuussa, kun luin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPPC:n raportin. Otin todesta sen viestin, että meillä ei ole kuin runsaat kymmenen vuotta aikaa hillitä ilmastonmuutosta, ja päätin perustaa kampanjan.

Kampanjan nimi viittaa… jääkiekkoilija Mikael Granlundin ilmaveivimaaliin. Idea lähti siitä, että lätkä yhdistää suomalaiset yhteisen tavoitteen taakse. Nyt me teemme ihmeen.

Haluamme opettajat mukaan…, koska opettajilla on tosi iso vastuu siitä, mitä lapset ja nuoret oppivat ilmastonmuutoksesta. Opettajilla on mahdollisuus vaikuttaa. Opetus ei saa aiheuttaa lamaannuttavaa ahdistusta, vaan sen pitää voimaannuttaa toimimaan.

Jokaisen opettajan kannattaa… miettiä, miten ilmastonmuutos liittyy omiin opetettaviin aineisiin. Esimerkiksi yhteiskuntaopissa aihetta voi käsitellä osallisuuden kautta. Opettajien kannattaa myös kouluttaa itseään.

Koulutuksen rooli ilmastotyössä… saisi olla suurempi. Kaikkien ikäluokkien pitäisi päivittää käsityksiään ilmiöstä.

OAJ veivaa mukana, koska

  • koulutus antaa kyvyn ymmärtää ilmastonmuutosta ja toimia sen hillitsemiseksi.
  • ilmastonmuutos pakottaa monet kouluttautumaan uusiin ammatteihin.
  • tieto auttaa kehittämään uusia innovaatioita.