Jan Vapaavuori: Koronaepidemian jälkeen opettajien rooli korostuu entisestään

Opettajien työllä on suuri merkitys eriarvoisuuden vähentämisessä, ja koronaepidemian jälkeen heidän roolinsa korostuu entisestään, uskoo Helsingin pormestari Jan Vapaavuori. Kriisin jälkeen pitääkin välttää 90-laman jälkeen tehdyt virheet.

Koronaepidemia on ajanut suuren osan suomalaisista enemmän tai vähemmän etätöihin. Myös opettajista suuri osa tekee töitä kotoa käsin, mutta etenkin varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa moni opettaja antaa edelleen lähiopetusta – myös oman terveytensä uhalla.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori muistuttaa heidän työnsä yhteiskunnallisesta merkityksestä.

– Opettajat ovat turvaamassa yhteiskunnan kriittiset toiminnot ajanjaksona, jolloin se on erittäin ratkaisevaa. Ilman heitä muun muassa meidän terveydenhuoltomme työntekijät eivät voisi tehdä omaa tärkeää työtään. Lisäksi opettajat pitävät huolta niistä, jotka sitä eniten tarvitsevat. Lähiopetukseen osallistuvat edelleen esimerkiksi sairaalakoulun sekä erityisen tuen päätöksen saaneet oppilaat, Vapaavuori sanoo.

Opettajien rooli eriarvoisuuden vähentämisessä korostuu

Moni opettaja on nyt huolissaan oppijoista. Etenkin heistä, jotka tarvitsevat oppimiseensa muita enemmän tukea tai joiden kotiolot ovat vaikeat.

Opetusministeri Li Andersson on pitänyt esillä, että kriisin jälkeen oppimisen tukea pitää vahvistaa, jotta kriisi ei syvennä jo aiemmin tutkimuksissa havaittua eriarvoistumiskehitystä.

Jan Vapaavuori uskoo, että opettajien merkitys eriarvoisuuden vähentämisessä vain korostuu koronaepidemian jälkeen.

– Etenkin suurissa kaupungeissa, joihin keskittyvät yhteiskunnalliset ääripäät hyvässä ja pahassa, koulutuksella ja opettajilla on ensiarvoinen asema eriarvoistumisen vähentämisessä. Tämä tulee nykyisen tilanteen jälkeen vain korostumaan.

Opettajat avainasemassa kriisin arpien parantamisessa

Aikanaan koronaepidemia päättyy, samoin viruksen leviämisen ehkäisemiseksi asetetut rajoitukset.

Vapaavuoren mielestä kriisin arpien parantamisessa pitää välttää 90-luvun laman jälkeen tehdyt virheet.

– Meillä on paljon opittavaa 90-luvun lamasta ja sen hoidosta, jolloin esimerkiksi leikattiin päivähoidosta ja peruskoulutuksesta, Vapaavuori sanoo.

Meillä on paljon opittavaa 90-luvun lamasta ja sen hoidosta, jolloin esimerkiksi leikattiin päivähoidosta ja peruskoulutuksesta.

Hän muistuttaa, että lapsuus- ja nuoruusajan olosuhteilla on kauaskantoiset vaikutukset.

– Siksi kaikkien koulutusasteiden työllä on kriittinen rooli tämän kriisin arpien parantamisessa.  Meidän tulee vielä aktiivisemmin tehdä työtä esimerkiksi syrjäytymisen ehkäisemiseksi, Vapaavuori sanoo.

Syrjäytymisen ehkäisemisessä harrastuksillakin on Vapaavuoren mukaan suuri rooli. Myös OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen on pitänyt harrastusten merkitystä esillä  ja todennut, että poikkeusoloissa kannattaisi laajentaa esimerkiksi taiteen perusopetuksen ja vapaan sivistystyön etäopetusta.

– Kannan huolta siitä, jäävätkö monen lapsen ja nuoren liikunta- ja muut harrastukset pysyvästi tauolle. Jokaisella koulutusasteella on rooli sen varmistamisessa, että näin ei käy, Vapaavuori sanoo.

”Ennennäkemätön ponnistus koulutusjärjestelmällemme”

Opetus siirtyi poikkeusjärjestelyihin käytännössä päivän varoitusajalla. Opettajat ja rehtorit joutuivat esimerkiksi perusopetuksessa ratkaisemaan yhtäkkiä, miten eri aineiden opetus voidaan toteuttaa ilman, että ollaan fyysisesti samassa tilassa.

Se, että opetus pystyttiin näin nopeasti siirtämään etänä toteutettavaksi kertoo Vapaavuoren mukaan ammattitaidosta.

– Tämä on meille kaikille uusi tilanne, ja haluan tietysti kiittää siitä, kuinka nopeasti ja joustavasti poikkeusjärjestelyt ovat onnistuneet. Tämä on ollut ennennäkemätön ponnistus koulutusjärjestelmällemme, Vapaavuori sanoo.

Kiitoksen ansaitsevat Vapaavuoren mukaan myös vanhemmat, joilla on aiempaa suurempi rooli kouluarjen pyörittämisessä.

 

Koronavirus: Ohjeita ja tietoa poikkeusoloista

  • OAJ kokoaa verkkosivuilleen vastauksia jäsenten koronavirusta koskeviin kysymyksiin. Tutustu: oaj.fi/koronavirus
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö viestii koronaviruksesta ja siihen varautumisesta täällä.
  • Opetushallitus julkaisee verkossa ohjeita ja tukimateriaalia opettajille sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjille. Tutustu täällä!
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraa koronavirustilannetta ja vastaa kysymyksiin. Tutustu THL:n tilannekuvaan ja usein kysyttyihin kysymyksiin!
  • Työterveyslaitos ohjeistaa työpaikkoja koronavirusepidemian ehkäisemisestä. Tutustu ohjeisiin!

Teksti: Heikki Pölönen

Kuva: Jetro Stravén