Vipinää kinttuihin!

Koululiikuntaliitto tarjoaa opettajille kisa- ja liikuntatapahtumia ympäri Suomen. Lisäksi liiton sivuilta saa inspiraatiota oppilaiden liikuttamiseen.

KLL liikuttaa sekä opettajia että oppilaita

Koululiikuntaliitto tukee, täydentää ja jatkaa peruskoulujen ja lukioiden liikunnanopetusta. Liitto kannustaa oppilaiden lisäksi opettajia virkistymään liikkumalla.

KLL on ollut OAJ:n jäsenten ja oppilaiden liikuttaja vuodesta 1946. Opettaja saa KLL:n palvelut käytettävikseen OAJ:n jäsenmaksulla. Liiton rahoitus tulee pääasiassa opetus- ja kulttuuriministeriöltä veikkausvoittovaroista.

Opettajatoiminta tähtää virkistykseen, hyvinvointiin ja yhdessäoloon.

Alueilla toimintaa järjestävät alueliikuntavastaavat. Esimerkiksi Satakunnassa on järjestetty opettajille jumppasirkusohjaajakoulutusta ja golfia.

Tauolla kyykkyyn ylös

Tunnin välein peppu ylös penkistä, viisi kyykkyä ja hartioita viisi kertaa ympäri, kehottaa Koululiikuntaliiton liikunta-asiantuntija Sari Turunen.

– Vaihda välillä työasentoa, siirry keittiönpöydän äärestä ja aseta läppäri vaikka silityslaudalle, jotta voit työskennellä myös seisten.

Tutkimusnäyttö on osoittanut, että kevyelläkin liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville.

Turusen mielestä ope voi esimerkillään innostaa oppilaita liikkumaan koulupäivän aikana. Liikkuminen aktivoi aivoja sekä tehostaa oppimista ja muistamista.

Ope voi vaikka laittaa oppilaansa tanssimaan KLL:n nettisivuilta löytyviä Power Moverin tansseja. Tarjolla on esimerkiksi tanssit Robinin Tää on just parasta nyt ja Vesalan Älä droppaa mun tunnelmaa kappaleisiin.

Opekisoja taas syksyllä

Pelihenkiset opettajat pääsevät haastamaan itseään ja kisaamaan KLL:n järjestämissä salibandy-, kaukalopallo-, frisbeegolf- ja lentopallokisoissa. Tältä keväältä kisat jouduttiin perumaan koronapandemian takia, mutta ne pyritään toteuttamaan ensi syksynä.

Suosituin laji on salibandy, joka kerää kisoihin vuosittain viitisensataa opettajaa. Monet joukkueet on koottu työyhteisöistä, ja niissä naiset ja miehet pelaavat yhdessä.

Seuraava salibandyturnaus on tarkoitus järjestää marraskuun puolivälissä Tampereella.

Lisäksi opettajat pääsevät harrastamaan KLL:n tapahtumissa golfia, maastojuoksua ja sulkapalloa.

Voimaa tuntureilta

Sopulivaellus on KLL:n kesäinen vaellustapahtuma, jota on järjestetty vuodesta 1991 alkaen. Reissu on tarkoitettu kaikille OAJ:n jäsenille ja heidän perheilleen.

Ensi kesänäkin vaellukselle on tarkoitus päästä. Retki suuntautuu Norjan Stabbursdaleniin 19.–24.7.2020. Mukaan voi ilmoittautua toukokuun loppuun saakka.

Vaellusporukkansa voi valita oman kunnon ja maun mukaan. Sopulivaelluksilla sissiryhmä kulkee pidempiä matkoja ja vaihtaa leiriä joka yö. Nautiskelijat vaeltavat parin päivän matkan ja rakentavat leirin, josta tehdään päivämatkoja ilman rinkkaa.

 

Sankariviitat heilumaan

KLL on leiponut koululaisista tuhansien järvien maahamme jo 50 000 vesisankaria. Viime vuonna järjestettiin yhteensä 81 Vesisankarit-tapahtumaa, joissa opeteltiin vedestä pelastamista, uimahyppyjä, melontaa, ensiaputaitoja sekä uinti- ja sukellustaitoja hauskoilla vesitaitoradoilla.

Pallosankarit-hankkeessa erityistä tukea tarvitsevat koululaiset harjoittelevat palloilutaitoja. Harjoituksissa neuvotaan muun muassa, miten heikkonäköinen oppilas otetaan mukaan jalkapalloilemaan.

Juoksusankarit kartuttavat taitojaan esimerkiksi juoksijan kuntoradalla. Pyöräilysankari osaa liikennesäännöt, oli hän sitten Kaisa Koulumatkaaja tai Criss Crossaaja.

Temppusankari oppii muun muassa, miten tehdään bumerangiheitto vanteella tai miten palloa vieritetään käsiä pitkin kämmeneltä kämmenelle.

KLL:n sivuille tulee syksyllä uusia pelillisiä materiaaleja juoksu-, pyörä ja vesisankareiden harjoituksiin.

 

Etätehtävänä pyöräilyvideo

Videokisa #mäjamunpyörä kannustaa yläluokkalaisia pyörän selkään ja videoimaan pyöräilyhetkensä.

Kilpailuun voi lähettää videoita 8.5.2020 asti. Palkintona on pyörä tai action-kamera.

Videon tekemisessä on hyötyä esimerkiksi äidinkielen ja kuvataiteen opeista. Tai yhdistä liikuntaa matematiikkaan ja anna oppilaalle seuraava tehtävä: Aja mahdollisimman hitaasti kymmenen metrin matka ja mittaa siihen kulunut aika. Laske, miten kauan koulumatkan ajaminen kestäisi tällä vauhdilla.

 

Lähde: kll.fi