Resurssien jakaminen reilusti, kognitiivinen ergonomia, meluhaitta ja yhteisöllisyys monitoimitilassa. Tampereen perusopetuksen työsuojeluvaltuutettu Jouni Kaipaisen mukaan näissä asioissa kouluissa kipuillaan.
− Tuttuja haasteita meilläkin, Lahden ammattikorkeakoulun työsuojeluvaltuutettu Heidi Savolainen säestää.
Opettajaksi opiskelevien liiton Soolin hallituksen jäsen Markus Helin nyökyttelee. Juuri tällaisia konkreettisia asioita työelämän arjesta pitäisi nostaa esiin myös opettajankoulutuksessa.
Elokuussa startannut OAJ:n työhyvinvoinnin lukuvuosi on hyvässä vauhdissa, ja yli 60 työnantajaa on ottanut hyvinvointihaasteen vastaan. Opettajan tuntoja keräävästä Fiilismittarista on tullut hitti monissa oppilaitoksissa.
OAJ:n jäsenkyselyssä työhyvinvointia pidettiin palkkaakin tärkeämpänä asiana, ja OAJ:n valtuuston toivomuksesta työhyvinvointi nousi edunvalvonnan kärkeen.
Huutoon pitää vastata ja sitä varten Kaipainen, Savolainen ja Helin ovat jälleen matkanneet Tampereelta, Lahdesta ja Joensuusta Helsinkiin kokoustamaan. He kuuluvat OAJ:n työhyvinvointityöryhmään, lempinimeltään Tyhy-ryhmä, jossa pähkäillään hyvinvointivinkkejä kaikille koulutusasteille. Kuukausittaiset tapaamiset eivät edes riitä, niin paljon hyvinvointiasioita on pöydällä.
Kotiläksynä jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa blogin oman koulutusasteensa näkökulmasta OAJ:n hyvinvointisivustolle.
Työhyvinvointia pidettiin palkkaakin tärkeämpänä asiana.
Savolainen kertoo, että Lahden amkissa mietitään joka kuukausi, mitä uutta voitaisiin tehdä työhyvinvoinnin parantamiseksi. Henkilöstöä muistutetaan myös olemassa olevista palveluista, kuten maksuttomasta psykologista.
Viisi ilmaista psykologin tapaamista on ollut tehokas apu silloin, kun työssä on tullut eteen tiukka paikka tai joku jumi, joka usein liittyy juuri työssäjaksamiseen.
Työhyvinvointia pähkäilevät myös opiskelijat. Soolin selvityksessä huomattiin, että opiskelijat tarvitsevat lisää tietoa esimerkiksi siitä, miten kiusaamiseen voi puuttua.
− Epätietoisuus toimintatavoista pelottaa ja kuormittaa uutta opettajaa, Helin kertoo.
Tyhy-porukassa mietitään myös ristiriitojen ennalta ehkäisyä. Avoimuus ja oikeudenmukaisuus ovat tärkeitä.
− Meillä Lahden amkissa työaikasuunnitelmat ovat kaikkien nähtävillä. Opettajat ovat tarkkoja siitä, että resurssit jaetaan oikeudenmukaisesti, Savolainen sanoo.
Tyhy-ryhmäläiset suosittelevat, että erimielisyyksien selvittely aloitetaan omalla työpaikalla. Ellei se onnistu, työsuojeluvaltuutettu tai luottamusmies voi auttaa.
Helin muistuttaa, että asioista pitää pystyä puhumaan, vaikka oltaisiin eri mieltä.
− Ristiriidat kärjistyvät, kun ihmiset ovat väsyneitä. Se näkyy selvästi joulun alla ja loppukeväästä, Savolainen sanoo.
Aikaakin tarvitaan. Ilmapiiri kiristyy, jos asioista ei ehditä keskustella.
Helin kertoo, että soolilaisilla on tapana varata kokousten yhteyteen aina yksi vapaailta, jolloin vain ollaan keskenään. Näin päästään rakentamaan yhteisöllisyyttä pelkän kokoustamisen sijaan.
Yhteisöllisyys on vahvasti läsnä myös Tyhy-ryhmässä. Kaksipäiväisissä kokouksissa työhyvinvointia parannetaan ilon kautta yhdessä keskustellen.
Työhyvinvointityöryhmä
- OAJ:n työhyvinvointityöryhmässä on järjestön aktiiveja eri koulutusasteilta sekä OAJ:n edunvalvonnan asiantuntijoita.
- Tavoitteena on valmistella hyviä käytäntöjä työssäjaksamiseen.
- Järjestö on nimennyt lukuvuoden 2019–2020 on työhyvinvoinnin lukuvuodeksi.