Mun työ: Ulko-ope lujittaa lasten luontosuhdetta

Sanna Jahkola pitää usein oppitunteja koulun pihalla tai lähimetsässä. Ulkoillessa ja leikkiessä mieleen painuu huomaamatta niin matematiikan kuin kuvataiteenkin oppi.

Sanna Jahkola Jokivarren koulun kolmannen luokan opettaja, Vantaa

 

Ulkona opettaminen on minulle tärkeää, ja se on samalla ympäristökasvatusta. Jaksan itsekin paremmin, kun saan olla paljon ulkona.

Rinnakkaisluokan opettajalla ja minulla on paljon yhteistä opetusta. Suunnittelemme oppitunnit yhdessä ja mietimme, mitä opetamme koulun pihalla tai lähimetsässä.

Hiljattain jaoimme oppilaat ryhmiin. Opetin kuvataiteen, draaman ja ympäristöopin kokonaisuutta. Lintupehmolelu kiersi piirissä, ja jokainen sanoi jonkun Suomessa talvehtivan linnun nimen.

Sitten lapset leikkivät peiliä kettu- ja jänisversiona ja pohtivat suojavärien merkitystä. He tutkivat piirroksia eläinten jäljistä ja etsivät jälkiä lumelta.

Talvisesta lähimetsästä löysimme luupeilla monia värejä ja muotoja sekä erilaisia lumihiutaleita. Ihmettelimme yhdessä varjojen pituutta ja piirsimme niiden ääriviivoja.

 

Matematiikassa meillä oli juuri murtolukujakso, ja teimme osan harjoituksista ulkona.

Koska kylmällä säällä on hyvä saada liikettä, leikimme asiantuntijahippaa. Siinä on reksi, kaksi oppilasta opettajina ja muut ovat kurittomia oppilaita. Kun leikin opettaja saa oppilaan kiinni, he menevät reksin luokse vastaamaan matikkakysymykseen.

Opettelimme myös laittamaan murtolukulappuja lukusuoralle ja maalasimme lumeen erilaisia murtolukuja.