Lukijan mielipide: Paradigma: opinto-ohjaajan kelpoisuus peruskoulussa ja lukiossa

Olen kartoittanut kelpoisten opinto-ohjaajien kokemuksia työnhaussa. Ammatillisen opettajakoulutuksen kautta hankittua opinto-ohjaajan pätevyyttä ei arvosteta peruskoulussa ja lukiossa.

Virkaan valitaan kasvatustieteiden maisteri, jolla on opinto-ohjaajan kelpoisuus. Sama pätevyys on asetusten mukaan ammatillisen puolen opinto-ohjaajakoulutuksesta valmistuneella.

Moni ammatillisen koulutuksen opettaja on tavoitellut peruskoulun tai lukion opon paikkaa. Tuntemani haut eivät ole johtaneet tuloksiin.

 

Onko paradigma murrettavissa?

Opinto-ohjaajat, joilla on käytännön tuntemusta ammatillisesta peruskoulutuksesta ja muustakin korkeakouluopiskelusta kuin kasvatustieteistä, olisivat erinomaisia asiantuntijoita ohjaamaan koulutussuuntaansa valitsevia nuoria. Ammatillisilta opettajilta edellytetään myös oman alansa työkokemusta ennen opettajaksi pätevöitymistä.

Käytännössä opojen rekrytoinneissa huomioidaan vain ne, jotka ovat tehneet aiemmin samaan organisaatioon lyhyempiä työsuhteita. Monet rehtoritkin kehottavat ensin ottamaan vastaan sijaisuuksia.

Käytäntö on syrjivä. Ulkopuolelta on vaikea päästä sisään järjestelmään. Hakija ei helposti jätä vakituista työsuhdetta määräaikaisuuden vuoksi.

 

Mirkku Valkola

opinto-ohjaaja, opettaja, uraohjaaja