Olli Luukkainen: Onnea löytämässä

Puheenjohtaja 17.6.2019

Jokainen ihminen haluaisi olla onnellinen. Joskus onnellisuuden saavuttaminen tuntuu mahdolliselta, joskus mahdottomalta. Onnellisuuden tunteen tavoittaa joskus helpommin, joskus vaikeammin. Toisinaan onnellisuus kestää pienen hetken, joskus se on pitempiaikainen olotila.

 

Onnellisuus on hyvin henkilökohtainen tuntemus. Keskenään hyvinkin erilaiset asiat saavat ihmisen onnelliseksi. Onnellinen voi olla oman kokemuksen vuoksi, mutta onnellisuutta voi tuntea myös toisen puolesta.

Onnellisuus on nimenomaan mielentila. Siihen liittyy varsin usein seesteinen olo. Mieli lepää ja nauttii hetkestä eikä tavoittele mitään uutta.

Joka tapauksessa onnellisuuteen liittyy jonkin toivetilan täyttyminen ja siitä seuraava hyvä olo. Ihminen voi olla onnellinen jonkun ihmisen tai joidenkin ihmisten seurassa. Onnellinen voi olla myös yksin.

 

Onnellisuus voi kummuta henkilökohtaisen tavoitteen saavuttamisesta. Se voi olla seurausta vaikkapa jonkin työtehtävän tai opintokokonaisuuden suorittamisesta. Se voi olla raukeutta urheilusuorituksen jälkeen.

Opetus- ja kasvatusalan työssä onnellisuus on usein tyytyväisyyttä oppijan joskus hyvin pienestäkin edistymisestä kehityspolullaan. Kehittyminen kun tapahtuu yleensä pienten askelten pitkänä nauhana, jossa yksityiskohdat voivat olla vaikeasti havaittavia mutta merkitykseltään suuria.

Lukuvuoden päättyessä on tärkeää kerätä mieleensä ensisijaisesti myönteisiä asioita.

Lukuvuoden tai lukukauden päättyessä onkin tärkeää kerätä mieleensä ensisijaisesti myönteisiä asioita, koota oma lukuvuosinauhansa onnen hetkistä ja rakentaa niistä itselleen onnellisuuden tunnetta hyvin tehdystä työstä.

Työ on hyvin tehty silloin, kun on tehnyt parhaansa.

Liikaa emme voi korostaa sitä, että kiittämällä ja kannustamalla voimme itse kukin rakentaa onnellisuutta työtovereillemme ja läheisillemme. Vaikeat hetket ja päättymisajankohdat ovat tässä aivan erityisen tärkeitä. Lukuvuoden ja lukukauden loppu koulutuksessa ja kasvatuksessa eritoten.

 

Erittäin intensiivinen, inhimillisen kehityksen parissa tehtävä opetus- ja kasvatusalan työ vaatii perusteellisen levon. Lepoa edistävät myönteiset asiat ja kokemukset. Niiden kautta on mahdollista tulla myös onnelliseksi.

Toivon, että edessä oleva kesä tarjoaa mahdollisimman monelle mahdollisuuden kokea paljon hyviä hetkiä, myös onnellisuutta. Pyritään itse kukin tuottamaan niitä itsellemme ja ympäristöömme.

 

”Elämämme on tekoja, ei vuosia; ajatuksia, ei hengenvetoja;

tunteita, ei kellotaulun numeroita.

Sydänten sykkeen tulisi mitata aikaa.

Hän elää eniten, joka ajattelee eniten,

tuntee jaloimmin, tekee parhaiten.”

Philip James Bailey

 

Olli Luukkainen

olli.luukkainen@oaj.fi

Twitterissä @OlliLuukkainen

Lue samasta aiheesta