Erja Sandbergin kolumni: Yhteistyöllä samaan maaliin

Suomi on jääkiekon maailmanmestari vuosimallia 2019. Suuri osa joukkueesta oli nuoria pelaajia, joilla ei juuri ollut kokemusta isoilta peliareenoilta. Joukkueeseen ei kohdistunut suuria odotuksia.

Miten onnistuminen oli mahdollista?

 

Jokaisella meistä on erilaisia kiinnostuksen kohteita, piileviä ja näkyviä kykyjä, vahvuuksia ja monenlaisia taitoja. Jääkiekko on tiimipeliä, johon tarvitaan voimaa, nopeutta, ketteryyttä, logiikkaa, tekniikkaa ja taktiikkaa. Yksi tiimin peluri on hyvä yhdellä ja toinen toisella osa-alueella.

Joukkueessa on tiedollista ja taidollista osaamista, itseen uskomista, onnistumisia ja myös taitoa palautua pettymysten hetkistä. Tiimi pelaa samaan maaliin yhteistyöllä. Tiimissä välitetään sen jokaisesta jäsenestä: pelaajasta, huoltajasta ja valmentajasta.

Tiimissä kehitetään taitoja ja kannustetaan.

Opettaminen ja oppiminen ovat nekin tiimityötä. Opettaja on oppimisen mahdollistaja, sparraaja, joka havainnoi oppijan kehittymistä. Opettaja tukee oppijoita kohti tavoitteita. Kun jokainen oppilas kokee oppimisen ilon ja onnistumisen hetket, itseluottamus vahvistuu.

Myös nuoren jääkiekkojoukkueen oppimiseen ja onnistumiseen uskottiin. Se tuotti tulosta, mestaruuden.

Opettajan ja oppijan lisäksi tarvitsemme oppimisen tiimiin muitakin. Opettaja kaipaa kannustusta työyhteisöstä, vahvistusta muiltakin ammattilaisilta ja huoltajilta. Oppija tarvitsee aikuisten lisäksi kanssaoppijoiden apua, ryhmää. Tiimissä kehitetään taitoja, annetaan palautetta ja kannustetaan jokaista tiimin jäsentä eteenpäin.

 

Jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut ovat prosessi. Myös oppiminen, kehittyminen ja onnistuminen on prosessi.

Prosessissa tapahtuu kaikenlaista matkan varrella. Välillä iloitaan oivalluksista ja välillä tulee päivä, kun peliä ei voitetakaan ja oma toiminta tuntuu epäonnistumiselta. Tällöin on oltava kykyä jatkaa sinnikkäästi ja lannistumatta kohti tavoitetta.

Opettajalla on upea tehtävä uskoa jokaiseen oppilaaseensa, näyttää oppijalle, että prosessi kantaa ja monet taidot kehittyvät.

 

Erja Sandberg on koulun tukitoimista väitellyt kasvatustieteen tohtori sekä erityispedagogi.

erja.sandberg@helsinki.fi