Pisa-uutiset olivat hyviä!

Mediassa on nyt kauhisteltu, miten hirmuista on, kun Pisa-testi meni kehnosti. Asiahan on päinvastoin: koulun tulevaisuutta ajatellen pisteet olivat oikein hyvät! Juuri tuollaiset tulokset tarvittiin, jotta järki alkaa voittaa.

Koulukeskustelua on nimittäin hallinnut käsittämätön hölynpöly. Muistan, miten joitakin vuosia sitten eturivin kouluvaikuttaja intoili illallispöydässä, että kaikki lukio-opinnot voisi jäsentää jonkin ilmiön ympärille ja oppiaineista pitää luopua.

Tunnettu poliitikko julisti, että kirjallinen kulttuuri on vain ohimenevä vaihe, lukeminen on vanhanaikaista. ”Enemmän tviittausta, vähemmän viittausta!”, vaati psykologian professori.

Helsingin opetusvirasto haaveili, että 70 prosenttia opetuksesta hoidettaisiin diginä. Visiönäärit hehkuttivat, että koulussa ei tarvita kirjoja, ei luokkia, ei arvosanoja, ei kokeita.

Lehdet ihastelivat opettajaa, ”joka ei opeta”. Tulevaisuudentutkija kertoi salilliselle opettajia, että heidän työnsä on turhaa, koska tulevat menestyjät ovat itseoppineita somevaikuttajia.

Absurdia listaa voisi jatkaa.

 

Mokomaa roskaa kuulee selvästi vähemmän.

 

Nyt ajan henki on toinen ja mokomaa roskaa kuulee selvästi vähemmän, osin Pisan ansiosta. Tervettä järkeä edustavien opettajien ei tarvitse enää luimistella opettajainhuoneessa korvat punaisina muutosvastarintaisuuttaan häveten.

Ei tietty riitä, että tuuli on kääntynyt, tarvitaan konkretiaa. Siksi muutama ehdotus.

Vähennetään epämääräistä puuhastelua niin oppilailta kuin opettajiltakin: projektit, palaverit, kirjaamiset ja ilmiöt minimiin, käytetään sekin aika ja energia perustyöhön.

Pienennetään ryhmäkokoja. Selkiytetään peruskoulun sekavaa ja ylipitkää opetussuunnitelmaa niin, että siitä oikeasti tulisi opetuksen selkäranka.

Keskitytään siihen, että kaikki oppivat kunnolla lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. Luetaan pitkiä tekstejä, pannaan puhelimet sivuun. Keskustellaan, kuunnellaan, kohdataan.

Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Tämän pitäisi olla kasvatustiedettä.

 

Arno Kotro on lukion opettaja ja Opetusalan eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja.