Arno Kotro: Ongelma – ja ratkaisu!

”Onneksi enää muutama vuosi eläkkeeseen.” Puuskahdus pysäytti. Se tuli opettajalta, joka on aina vaikuttanut rakastavan työtään.

Ja hänkään ei siis oikein jaksa.

Meillä on nyt iso ongelma. Opettajat väsyvät. Eikä tämä perustu vain muutamaan irtohuomioon, tästä on ihan tutkimustietoa.

Uskallan esittää syynkin: opettajia kuormitetaan liikaa muulla kuin opetustyöllä. Kyllä opettajat opettaa jaksavat, sitähän he ovat tulleet tekemään, mutta voimia vie epämääräinen silppu ja sälä.

Ihmispää sattuu olemaan sellainen, että jaksamme kummasti tehdä kaikkea sitä, missä tuntuu olevan mieltä ja merkitystä. Mutta jos pitää sepittää globaaliosaamisen ulottuvuuksia jo kertaalleen kirjoitettuun matematiikan opetussuunnitelmaan, kestävyys on koetuksella.

 

Ruuvia kiristetään monin tavoin. Yksi uusi hiostuskeino on jatkuva jauhaminen arvioinnista.

Kyllä, arviointia tarvitaan ja sen pitää olla kannustavaa ja monipuolista. Mutta en halua kuulla enää yhdeltäkään opetustyöstä vieraantuneelta asiantuntijalta, että nyt pitäisi kaiken aikaa ja joka käänteessä arvioida jokaisen opiskelijan eriytettyjä oppimisprosesseja.

Kun eräässäkin keskustelussa huomautin, että se on 35 hengen opetusryhmässä yksinkertaisesti mahdotonta, vastaus kuului, että se on kuitenkin ”innostava tavoite”.

Ei muuten ole. Se on musertava vaatimus, joka tuo opettajalle kroonisen riittämättömyydentunteen.

Kannatan hallintokerroksen kehittelijöille kurkistuskäyntejä kouluun.

Lukioihin halutaan nyt kurkistuskursseja työelämään ja yliopistoihin. Hyvä idea, jota voisi laajentaakin.

Kannatan hallintokerroksen kehittelijöille kurkistuskäyntejä kouluun. Sittenpä tietäisivät paremmin, mitä ovat vaatimassa.

Ehdotan myös ratkaisua uupumiseen. Annetaan varsinkin näin koronan murjoessa opettajien keskittyä perustehtäväänsä, opettamiseen ja oppilaiden kohtaamiseen. Eikä kaikkea tarvitse arvioida.

Tässä ei ole lopulta kyse edes meistä opettajista, vaan lapsista ja nuorista. Nyt jos koskaan he tarvitsevat elämäänsä jaksavia aikuisia.

 

Arno Kotro on lukion opettaja ja Opetusalan eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja.

Lue samasta aiheesta