Täydennystehtävä: Rauha aisteille

Puistopolun peruskoulussa Helsingissä osa luokista on suunniteltu aistiystävällisiksi. Se on rauhoittanut oppilaita, sanoo virka-apulaisrehtori Satu Arokari.

Aistiystävällisellä suunnittelulla… yritetään vähentää aistiärsykkeiden kuormaa. Ihminen kohtaa arjessa aika ison määrän ärsykkeitä, varsinkin kaupungeissa, joissa on liikennettä ja muuta.

Kouluissa tietysti oppilaista lähtee meteliä. Tavoite on luoda sisätiloja, joissa tulee vain vähän negatiivisia ärsykkeitä. Sitä varten on luotu Stress free area -konsepti, jossa esimerkiksi akustiikka ja valaistus ovat tärkeitä.

 

Meidän koulussa… tehtiin peruskorjaus, jonka osana syksyllä 2016 valmistui kolmentoista aistiystävällisen luokan siipi. Yllättävää oli, että stressittömän konseptin mukaiset tilat eivät tulleet sen kalliimmaksi kuin tavalliset luokkatilat.

 

Tärkein elementti luokissa… on tekstiilimatto. Kokolattiamatosta tulee helposti negatiivinen assosiaatio pölyä kerääviin 70-luvun mattoihin, joita on vaikea puhdistaa. Tämä on ihan erilainen. Lapset tykkäävät työskennellä ja loikoilla lämpimällä matolla, ja jos jotain tippuu lattialle, siitä ei lähde ääntä. Kun ääniärsykkeet vähenevät, oppilaatkin rauhoittuvat.

 

Kalusteissa meille on tärkeää… muunneltavuus ja joustavuus. Kalusteissa on pyörät alla, joten ne voi siirtää luokassa hetkessä ihan toiseen järjestykseen, eikä siitä lähde ääntä.

 

Opettajat kokevat, että… konsepti rauhoittaa luokkia. Ja jos oppilaat ovat rauhallisia, opettajan ei tarvitse niin paljoa puuttua häiriökäyttäytymiseen tai hyssytellä hiljaiseksi. Se säästää opettajalta energiaa, ja hyvä fiilis säilyy. En väitä, etteivät meidän oppilaat koskaan riehu, mutta opetustilanteet ovat hämmästyttävän seesteisiä.

Luokkakin voi olla aistiystävällinen

  • Konseptisuunnittelija Margit Sjöroosin luomassa Stress free area -konseptissa ympäristöstä riisutaan negatiivisia aistiärsykkeitä.

  • Konsepti soveltuu opetustiloihin ja opettajainhuoneisiin. Puistopolun peruskoulussa on 13 aistiystävällistä luokkaa.