”Kerran luokkatoveri leikkasi pitkät hiukseni kesken koulupäivän. Se on yksi lukuisista kiusaamistilanteista, jotka ovat jääneet mieleeni.
Olin vakavasti koulukiusattu koko peruskoulun ajan. Elettiin 1980-lukua, eikä kiusaamiseen silloin juuri puututtu. Minua tönittiin, lyötiin ja jätettiin ulkopuolelle.
Minulle kävi lopulta hyvin, mutta se ei ole ollut itsestään selvää.
Olen ammatiltani taikuri ja saavuttanut urani aikana lähes kaiken mahdollisen. Olen muun muassa tehnyt kaksi Guinnessin maailmanennätystä ja esiintynyt Britain’s Got Talent -ohjelmassa.
Tärkein työni ei kuitenkaan liity suuriin lavoihin vaan kouluvierailuihin, joissa puhun oppilaille kiusaamisesta.
Pieni taikatemppu saa oppilaat hiljenemään ja keskittymään. Kun huomio on saatu, voin kertoa, mitä kiusaaminen tekee ihmiselle.
Puheeni koskettaa. Ei pelkästään siksi, että olen taikuri, vaan koska olen itse ollut lapsi, jota on satutettu.
Eräässä alakoulussa pieni oppilas tuli esitykseni jälkeen silmät kyynelissä ilmaisemaan, kuinka pahoillaan hän on siitä, että minua oli kiusattu.
Myös muutama rehtori ja opettaja on tullut kertomaan, että kokemukseni kuulostavat tutuilta.
Taikatemput toimivat niin ala- kuin yläkouluissakin. Muokkaan puhettani kuulijoiden ikätason mukaan.
Sisältöön kuuluu vetoomus toimia sekä konkreettisia esimerkkejä siitä, miten vakavasti koulukiusaaminen voi vahingoittaa.
Kun näen, miten oppilaat ja opettajat pysähtyvät sanomani äärelle, tiedän olevani oikeassa paikassa.
Kerran eräs seiskaluokkalaisten luokanvalvoja kertoi minulle, ettei ole koskaan nähnyt oppilaitaan niin hiljaisina ja vakavina kuin esitykseni aikana.
Kiusaaminen ei ole kadonnut yhteiskunnastamme, mutta näen selvän muutoksen. Opettajilla on nykyään enemmän keinoja ja ammattitaitoa puuttua tilanteisiin. 1980-luvulla ei esimerkiksi puhuttu tunnetaidoista lainkaan.
Kokemukseni perusteella oppilaan tavoittaminen vaatii rehellisyyttä ja kokemuksellisuutta.
Kerron kiusaamisesta omien kokemusteni kautta, en vain ilmiönä. Avaan, mitä kiusaaminen teki minulle, mitä tunteita se herätti ja miten siitä voi selviytyä.
Korostan, että sivustaseuraaja voi kiusaamiseen puuttuessaan pelastaa toisen loppuelämän.
Minun kiusaamiseeni puututtiin vain kerran. Luokallani ollut tyttö kertoi asiasta opettajalle, ja opettaja otti kiusaajat puhutteluun.
Nämä henkilöt eivät sen jälkeen enää kiusanneet.
Olen nyt 46-vuotias. En enää juurikaan muista luokkalaisteni kasvoja mutta tuon tytön muistan ikuisesti.
Teen kouluvierailut veloituksetta.
Lupasin aikoinaan itselleni, että esiinnyn kouluissa vuoden aikana kaksikymmentä kertaa kunnes jään eläkkeelle tai kunnes koulukiusaaminen loppuu.
Minulle merkitsee eniten se, että oppilas tai opettaja löytää esityksestäni rohkeuden toimia.
Jos yksikin lapsi päättää kertoa kokemuksistaan aikuiselle tai puolustaa toista, vierailuni on onnistunut.
Mistä on kyse?
Taikuri Janne Mustonen käy puhumassa koulukiusaamisesta peruskouluissa. Hän yhdistää taikuuden ja omat kiusaamiskokemuksensa yhteen oppituntiin. Tarkoituksena on saada oppilaat ajattelemaan ja rohkaista heitä toimimaan kiusaamista vastaan.
