Tutkimus paljastaa: Innostunutta työntekijää ei kannata toppuutella

Työyhteisö tarvitsee innostuneita tekijöitä, sillä he ovat muutoksen moottoreita. Tätä mieltä on ammatillisten opettajien innostuksesta väitellyt opettajakouluttaja Sanna Wenström. Opettajat Anne Hiekkataipale ja Birgit Härkönen kertovat, miten he löytävät työnsä imun kerta toisensa jälkeen.

Meidän innostuksemme näkyy siinä, että tykkäämme työstämme ja olemme aina valmiita tekemään ja kehittämään, määrittelevät tarjoilijoita kouluttava Anne Hiekkataipale ja kokkeja kouluttava Birgit Härkönen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradiasta.

Haastattelupäivän aamuna maaliskuun alussa Härkönen puhui opiskelijoille oman osaamisen markkinoinnista. Aluksi tunnelma oli väsähtänyt, mutta päivän päättyessä moni lähti tunnilta innoissaan.

– Jos opettaja on aiheesta innostunut, into kyllä tarttuu, Härkönen tuumaa.

Kun opiskelija oivaltaa jonkun asian, se ruokkii opettajan innostusta, ja positiivinen kierre on valmis.

 

Anne Hiekkataipale kertoo innostuvansa jatkuvasti uuden oppimisesta. Hän on kulkenut pitkän tien tamperelaisen Ohranjyvän kapakan keittiöstä rautaiseksi ravintola-alan ammattilaiseksi suorittamalla muun muassa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja näyttömestarikoulutuksen.

– Pystyn samastumaan hyvin nuoriin, jotka saattavat olla vielä kovin ujoja. Nuorena olin itsekin arka pitämään esitelmiä, enkä olisi ikinä kuvitellut, että rohkenisin toimimaan opettajana.

Hiekkataipale juhlii tänä vuonna kuusikymppisiään, mutta ei ole jämähtänyt odottamaan eläkepäiviä vaan suoritti opinto-ohjaajan tutkinnon kolme vuotta sitten.

– Nautin kovasti siitä, että saan kohdata opiskelijan henkilökohtaisesti, tukea häntä ja rakentaa opintopolkua yhdessä hänen kanssaan.

 

Innostuneen työntekijän luulisi olevan vain hyvä asia, mutta aina häntä ei katsota hyvällä. Tämä käy ilmi Sanna Wenströmin väitöskirjasta, jota varten 133 ammatillisen koulutuksen opettajaa ja lähiesimiestä pohti omaa innostustaan. Vastaajat olivat eri puolilta Suomea.

– Monet heistä kertoivat kokeneensa työkavereiden kateutta ja vähättelyä. Jotkut kokevat toisen työn ilon niin, että se on itseltä pois. Se on valitettavaa, harmittelee Wenström, joka työskentelee opettajankouluttajana Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.

Hänen mielestään Hiekkataipaleen ja Härkösen kaltaisia opettajia ei kannata suitsia ja toppuutella.

– Viisaampaa on tarjota innostuneille työyhteisön ja esimiehen tukea ja voimavaroja, sillä he ovat kuitenkin niitä muutoksen moottoreita, joiden avulla koulutus menee eteenpäin.

Innostunut uskoo tekemiinsä asioihin ja ihmisiin, joiden kanssa työskentelee.

Väitöstutkimuksen mukaan innostuminen ilmenee työhön panostamisena, aikaansaamisena, kehittämismyönteisyytenä ja haluna olla myönteisessä vuorovaikutuksessa työkavereiden kanssa. Innostunut uskoo tekemiinsä asioihin ja ihmisiin, joiden kanssa työskentelee.

Wenströmin mukaan keskittyminen hyviin asioihin edistää myönteisiä tunteita, jotka puolestaan leviävät ja tarttuvat.

– Ammatillisesta koulutuksesta kerrotaan turhan paljon negatiivisia asioita. Liian vähän puhutaan siitä, mikä toimii. Tähän saakka on myös tutkittu vain vähän sitä, miten opettajien innostusta voisi koulutusorganisaatioissa edistää.

 

Birgit Härkösen innostusta ruokkivat esimerkiksi hankkeet, jotka merkitsevät hänelle mahdollisuutta kehittää omaa osaamistaan.

– En pidä kielteisestä hankehömppä-termistä, sillä hankkeissa saadaan aikaan konkreettista ja hyvää. Olimme Annen kanssa molemmat mukana Sujuvat työnhakumarkkinat -hankkeessa, jossa lanseerasimme digitaalisen opiskelijoiden ja työnantajien kohtaamispaikan Duuni Keski-Suomi rekrypalvelun.

Anne Hiekkataipale ja Birgit Härkönen ovat tyytyväisiä siihen, että Gradia on tarjonnut heille jatkuvasti mahdollisuuksia kehittyä työssään.

Nyt Härkösen kehitysmatka jatkuu vastikään alkaneessa Mestaripolkua rakentamassa -hankkeessa, jonka tavoitteena on innostaa valmistuvia opiskelijoita jatkamaan perustutkinnon jälkeen ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon. Mukana hankkeessa on työelämäyhteistyökumppanina Keski-Suomen Mestarikilta.

Projektien välillä oli puolisen vuotta huilausaikaa, jolloin Härkönen keskittyi pelkästään perustyöhön.

– Välillä pitää kerätä voimia, ettei uuvu. Osaan jo vetäytyä tarvittaessa, enkä enää lupaudu mukaan kaikkeen.

Toki Härkönen ja Hiekkataipale myös hyväksyvät sen, että ihmiset ovat erilaisia. Hanketyö ei innosta kaikkia.

– Työyhteisössä sitä on oppinut katsomaan, missä tilanteessa innostustaan hehkuttaa. Mieluiten hankkeistaan puhuu sellaisille, jotka ovat niistä itsekin innostuneita, Härkönen toteaa.

 

Sanna Wenströmin tutkimuksen mukaan innostusta voi edistää positiivisella johtamisella, jossa kiinnitetään huomiota myönteiseen toimintaan, vuorovaikutukseen, vahvuuksiin ja voimavaroihin.

– Näin ylläpidetään työn imua vaatimuksista ja ulkoisista paineista huolimatta, Wenström sanoo.

Keskittyminen myönteisiin asioihin ei tarkoita sitä, että ikävät asiat lakaistaan maan alle.

– Kun johtamisessa painotetaan hyviä asioita ja vahvuuksia, saadaan luotua ilmapiiri, jossa uskaltaa tuoda esiin myös epäkohtia, Wenström toteaa.

Hänen mukaansa esimiestyön laatu vaihtelee ammatillisessa koulutuksessa.

– Jatkuva muutos herättää herkästi pelkoa ja epävarmuutta, ja esimiestyö on myös tunteiden kohtaamista.

Wenströmin haastattelemat opettajat puhuivat myös jatkuvien muutosten ja koulutusleikkausten luomasta epävarmuudesta, joka heikentää innostusta.

– Olisikin ensiarvoisen tärkeää, että opettajat voisivat olla vaikuttamassa muutosten toteuttamiseen oman työnsä parhaina asiantuntijoina.

Anne Hiekkataipale valmensi Emilia Salmista Taitaja-kisoja varten. Kilpailujen peruuntumisesta ilmoitettiin haastattelupäivänä. Salminen arvostaa valmentajansa aurinkoista olemusta, rentoa otetta ja vankkaa ravintola-alan osaamista.

 

Muutosten taakka on tuttu myös Anne Hiekkataipaleelle ja Birgit Härköselle.

– Joskus sitä toivoo, että ei mentäisi niin hirveää vauhtia eteenpäin, että ehtisi sisäistämään kunnolla edellisen muutoksen, Härkönen huokaa.

Päänvaivaa tuottaa esimerkiksi opintojen henkilökohtaistamisen vaatimus, jota ammatillisen koulutuksen reformi voimisti.

Jatkuvan haun ryhmissä on sekä nuoria että aikuisia. Opettaja joutuu miettimään menetelmiä, joilla saa sekä 17-vuotiaan että 56-vuotiaan innostumaan opiskeltavasta aiheesta.

Kaksikko tähdentää, että innostuksen ylläpitäminen työssä onnistuu, kun muistaa levätä ja ladata akkuja vapaa-ajalla.

Hiekkataipaleen voimanlähteitä ovat kotoilu, lastenlapset, lukeminen ja matkustelu. Härkönen ammentaa voimia perheestä, lukemisesta, käsityöstä ja luonnosta.

 

Väitös

Sanna Wenströmin artikkeliväitöskirja Enthusiasm as a driving force in vocational education and training (VET) teachers’ work. Defining positive organization and positive leadership in VET. Lapin yliopisto 2020.