Tarpeellinen vuosihuolto, irtiotto arjesta ja pysähdys oman opettajuuden äärelle. OAJ:n Jatkonope-koulutuksessa syvennytään opettajan työn ytimeen ja etsitään sitä, mikä on oleellista arjen tuoksinassa.
Jatkonope syntyi opettajien toiveesta saada mentoriapua myös nuorten opettajien Nope-koulutuksen jälkeen. OAJ:n Etelä-Karjalan alueyhdistys tempaisi Jatkonopen jäsenilleen viime keväänä.
Nope-kouluttaja, luokanopettaja Sami Kettunen kertoo, ettei koulutuksen teemaa ollut vaikea valita. Työhyvinvointi nousi itsestään selväksi pääaiheeksi, koska yleinen väsymys painoi opettajia raskaan lukuvuoden lopussa. Kaiken muun työkuorman ohella vuotta sävyttivät korona ja Ukrainan kriisi.
Jatkonopet kestivät perjantai-iltapäivästä lauantai-iltapäivään. Kurssien suosio kertoi, että kokeneetkin opettajat tarvitsevat vuosihuoltoa.
– Opettajat ovat aikamoisessa oravanpyörässä. Vastuut ja velvollisuudet mietityttävät ja niistä pitää päästä keskustelemaan. Jos oma työnkuva ei miellytä, kollegoilta voi saada ideoita myös muihin tehtäviin.
Jatkonopessa ravistellaan myös omaa opettajuutta.
– Koulusta on tullut sirkus, jossa opettajalta vaaditaan taikatemppuja oppilaiden viihdyttämiseksi. Jatkonopessa voi pohtia, millaista koulua itse haluaa rakentaa.
OAJ:n Jatkonope-koulutukset on suunnattu alle kymmenen vuotta alalla olleille alle 40-vuotiaille opettajille. Koulutuksia järjestävät alueyhdistykset.