Kuukauden kysymys: Mikä näkökulma unohtui Pisa-keskustelusta

Moni aihealue vaatisi tarkempaa syyniä, kirjoittavat tammikuun kysymykseemme vastanneet.

Lapsi aloittaa usein koulupolkunsa varhaiskasvatuksesta, joten jos ja kun siellä tuetaan kielen kehitystä ja esimatemaattisia taitoja oikea-aikaisesti ja pätevän henkilökunnan johdolla, vaikutus Pisa-tuloksiin voi olla todella suuri.

Jenny Maliniemi

 

Pisa-keskustelusta on unohtunut useita seikkoja, jotka vaikuttavat siihen, millaisia oppijoita kouluun tulee.

Vanhemmuus on kadoksissa. Kodeista uupuu aidosti läsnä oleva aikuinen.

Kaikenlainen resurssien supistaminen lapsen poluilla ei voi olla näkymättä.

Syy ei ole vain älylaitteissa, koulussa tai opettajissa, vaan vähän kaikessa siellä ja täällä.

Susanna Heikkilä

 

Opsin sisältö on epämääräistä höttöä. Ei esimerkiksi sanota suoraa, että oppilaan pitää osata lukea tai että hänen pitää osata kertotaulu. Luokalle ei enää jätetä, vaikka se olisi monelle todella hyvä vaihtoehto.

Koko ajan kehutaan, että Suomessa on maailman parhaat opettajat, mutta onko asia todella näin. Sanoisin, että mukavuudenhaluisimmat. Lasketaan kokeiden vaikeustasoa ja löyhennetään arvostelua, ettei kukaan – etenkään huoltajat – pahoita mieltään.

Johanna Helenius

 


Toimitus on tiivistänyt vastauksia.


 

 

Helmikuun kysymyksenä kysymme: Mikä itseohjautuvuuskeskustelussa ärsyttää?

Lähetä vastauksesi 5.2. mennessä osoitteeseen opettaja@oaj.fi. Kirjoita aihekenttään Helmikuun kysymys. Allekirjoita vastaus omalla nimelläsi (etunimi ja sukunimi). Julkaisemme vastauksia sitaatteina vastaajan nimellä.

Arvomme kaikkien kysymykseen vastanneiden kesken palkinnon.