Lukijan pakina: Urheilumaailmasta mallia opettajien palkkaukseen

Kotimainen veikkausliiga on alkanut, ja joukkueiden pelaajien työsopimukset ovat kunnossa.

Opettajan työsopimus voisi olla tulevaisuudessa samanlainen. Rehtorit hankkivat koululle sopivat opettajat.

Opettaja neuvottelee oman palkkansa rehtoritiimin kanssa työtehtäviensä, lisäkoulutuksien ja erityisosaamisensa mukaan. Perustehtävän lisäksi voi saada lisätehtäviä, ottaa enemmän vastuuta kouluyhteisössä ja saada näin parempaa palkkaa.

Opettajan työsopimus olisi yleensä määräaikainen. Perustyötä tekeviä opettajia tarvitaan aina. Opettajan kanssa voidaan tehdä pitkä sopimus, kun opetustyö on riittävän hyvää ja palkkapyyntö on maltillinen.

Tähtiopettaja tuo merkittäviä tuloja koululle.

Tähtiopettaja saa parempaa palkkaa mutta tekee enemmän, ideoi, ottaa vastuuta ja kehittää opetustyötä. Tähtiopettaja on usein vain lukuvuoden sopimuksella, koska haluaa kehittyä ja edetä urallaan.

Tähtiopettaja tuo merkittäviä tuloja koululle, jos myynti toiseen kouluun onnistuu voimassa olevan työsopimuksen aikana.

Opettajien sopimuksissa on kuitenkin mukana jalkapallosta tuttu Bosman-sääntö, jossa opettaja voi siirtyä vasta sopimuksen päätyttyä uuteen kouluun ilman siirtokorvausta.

Jos teet työsi huonosti sopimuskauden aikana, olet liian kallis suhteessa työpanokseesi tai työtapasi, persoonasi ja taitosi eivät vastaa rehtoritiimin odotuksia, sopimustasi ei uusita ja joudut siirtolistalle.

Opiskelu ja itsensä kehittäminen kannattaa aina.

Voisiko sopimuspalkkaus olla ratkaisu opettajien palkkahaasteisiin?

 

Pekka Ukkola
Erityisopettaja Huhtasuon yhtenäiskoulu, Jyväskylä