Rehtori: Etäkokouksissa en saa selville, mitä porukalle kuuluu

Erilaisia ohjeita sinkoilee, epävarmuus raastaa. Päivät venyvät myöhään iltaan. Koneet eivät toimi, lapset tarvitsevat apua.

Jyväskyläläisen Keljonkankaan koulun rehtori Marja Hänninen-Helin on ehtinyt tänä syksynä tavata jo useita opettajia, joiden mielissä koronakevään sählingit pyörivät vielä kesälomallakin.

– He eivät jaksa ajatellakaan sitä, että samankaltainen aika toistuisi. Ehkä koronan aiheuttama stressi oli niin uutta ja epämääräistä, että sitä on ollut vaikea työstää, Hänninen-Helin sanoo.

Erityisen huolissaan hän on varhaiskasvatuksen opettajista, joista osalla lomat jäivät tavallista lyhyemmiksi. Jotkut ovat kertoneet olevansa ihan loppu jo alkusyksystä.

 

Hänninen-Helinin ja työsuojelun toimijoiden ehdotuksesta Jyväskylän kaupunki lähettää pian opetushenkilöstölleen kyselyn opettajien palautumisesta. Kaupunki on myös laatinut selkeät neuvokkisivut sen varalle, että jouduttaisiin turvautumaan uudelleen poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin.

Hänninen-Helinillä on johdettavanaan kolmisenkymmentä opettajaa.

– Kokoustamme etänä, ja kun on vapaan keskustelun paikka, on yleensä hyvin hiljaista. Kun en näe ihmisten reaktioita, en saa kunnollista käsitystä siitä, miten he jaksavat ja miten he reagoivat asioihin.

Hän huomauttaa, että opettajainhuoneessakaan ei käy päivittäin kuin osa opettajista, koska suosituksissa on kehotettu välttämään kaikenlaisia kokoontumisia.

OAJ:n Työhyvinvoinnin lukuvuosi 2019–2020 päättyi viime kevääseen, mutta järjestö jatkaa jäsentensä työhyvinvoinnin kehittämistä. Työhyvinvoinnin johtaminen on tämän lukuvuoden pääteema.

– Itse olen myös rehtorien työsuojeluvaltuutettu. Rehtoritkin kaipaavat tukea siihen, miten luoda hyvinvointia työyhteisöön, Marja Hänninen-Helin tietää.