Norssille turvallisuuspalkinto

Rauman norssissa rakennetaan turvallisuutta hyvällä vuorovaikutuksella ja teknologian avulla.

Rauman normaalikoulu on ensimmäisenä suomalaisena kouluna saanut kansainvälisen Safe Schools -tunnustuksen. Tunnustus edellyttää esimerkiksi, että koulu sitoutuu toteuttamaan turvallisuuteen liittyviä periaatteita ja että turvallisuustyössä ovat kouluyhteisön lisäksi mukana vanhemmat ja sidosryhmät.

Turvallinen koulutunnustusta hakee koulu itse.

− Kävimme perusteellisesti läpi koulun toimintatavat ja tuunasimme käytäntöjä paremmiksi. Hakemuksemme voi toimia muille kouluille mallina siitä, miten edistää koulun turvallisuusasioita, vinkkaa turvallisuustiimin jäsen, englanninopettaja Ramona Raynor-Karjalainen.

Hakemuksemme voi toimia muille kouluille mallina.

Tunnustuksen kriteereihin kuuluu tapaturmien ennakointi ja ehkäisy. Norssin liikuntatelineissä on QR-koodi, jolla kuka tahansa pystyy älykännykällä viestittämään, jos laite on rikki. Koulu on myös kerännyt tietoja tapaturmista ja läheltä piti -tilanteista.

− Kaikilla oppilailla on omat tablettitietokoneet, ja niitä hyödyntämällä he ovat kartoittaneet turvattomina pitämiään paikkoja, kertoo koulun turvallisuusvastaava, käsityönopettaja ja opinto-ohjaaja Sampsa Kullas.

Koulun ulko-ovet on lukittu, ja tulijat ilmoittautuvat videopuhelinjärjestelmällä. Pihalla on liiketunnistimella aktivoituvat valvontakamerat, jotka ehkäisevät tehokkaasti ilkivaltaa.

Normaalikoulu tekee aktiivista yhteistyötä oppilaitosturvallisuutta tutkivan Rauman opettajankoulutuslaitoksen kanssa.

 

Laki turvaa oikeuden turvalliseen opiskeluympäristöön. Turvallisuuden pitää näkyä arjen toiminnassa ja ratkaisuissa.

− Turvallisuuden edistäminen ja kriisitilanteiden ehkäisy on osa oppilaitoksen toiminta-kulttuuria. Turvallinen oppimisympäristö sisältää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden. Jokaisen koulun on itse rakennettava hyvä turvallisuuskulttuuri, ja se edesauttaa myös henkilöstön työhyvinvointia, Rauman norssin johtava rehtori Tapio Heino sanoo.

Turvallisessa ympäristössä on hyvä työskennellä.

− Koulussa, jossa on oman kaveripiirin ja luokkien ylittävää vuorovaikutusta sekä rakentavaa ja iloista toimintaa, voi tuntea olevansa osa yhteisöä. Sellaisessa koulussa viihtyy ja kasvaa myös ihmisenä, Heino toteaa.

Maailman terveysjärjestön WHO:n strategian mukainen Safe Community -toimintamalli on kehitetty jo 1970-luvulla. Mallissa turvallisuuskulttuurin edistäjinä ovat yhteisöt.