Vuonna 2018 OAJ kartutti yhdessä vakuutusyhtiö Turvan ja jäsentensä kanssa Nenäpäivän kassaa yhteensä 58 287 eurolla. OAJ:n nenäpäiväasiamiehen Kaj Raiskion mielestä summa on mahtava.
– Kampanja näytti, että opettajilla on hyvä sydän ja he haluavat auttaa. Oli myös hienoa saada tietoa kaikesta hyväntekeväisyystyöstä, jota yhdistyksissä tehdään, järjestöasiamies Raiskio iloitsee.
Liki 60 000 eurolla saa vaikka mitä – kuten rokotepaketin tarttuvia tauteja vastaan 145 717 lapselle, kasvimaan 23 315 perheelle, apua mielenterveysongelmiin 5 828 lapselle tai koulupuvun ja koulutarvikkeita 1 943 lapselle.
Nenäpäivä-kampanja toi paljon positiivista pöhinää sosiaaliseen mediaan. OAJ:n some-kanaville saatiin uusia seuraajia.
Facebookissa tavoitettiin yhdellä Nenäpäivä-viestillä parhaimmillaan liki 30 000 henkilöä.
– Nenäkampanjan myötä saimme myös kertoa OAJ:n vuosikymmeniä kestäneestä kehitysyhteistyöstä ja ammattijärjestöjen solidaarisuustyöstä, Raiskio kiittää.
Kuluneella hallituskaudella ei valtion leikatuista kehitysyhteistyövaroista ole riittänyt tukea OAJ:n kehitysyhteistyöhön.
– Meidän on mietittävä uusia tapoja tehdä hyvää, ja Nenäpäivä on siihen yksi oivallinen tapa muiden joukossa.
Niinpä nokka on jo kohti ensi syksyn keräystä, joka huipentuu Nenäpäivään 8.11.
– Keräämämme raha menee Nenäpäivän kautta yhdeksän järjestön hankkeisiin, joilla tuetaan lasten ja nuorten koulutusta ja hyvinvointia ympäri maailmaa, Raiskio kertoo.
Tänä vuonna OAJ tekee Nenäpäivän pääyhteistyökumppanina kampanjan, jossa haastetaan erityisesti yhdistyksiä sekä OAJ:n hallitus, valtuusto ja toimikunnat.
Viime vuonna moni alueyhdistys näytti mallia muille. Esimerkiksi OAJ Lappi luovutti yhden hallituksen kokouksen kokouspalkkiot keräykseen. OAJ Päijät-Häme lahjoitti yhden hallituksen kokousruokailun kustannukset sekä kierrätti keräyslipasta koulutuksessa. Moni yhdistys antoi joulukorttirahat keräykseen.