Välittävässä työkulttuurissa huolet eivät pääse paisumaan

Kun esihenkilö, työkaveri tai työntekijä itse ottaa huolet puheeksi mahdollisimman varhain, tilanne voi ratketa hyvinkin pienillä askelilla. Avain työhyvinvoinnin johtamiseen on toisen kuunteleminen.

Unohtelua, haasteita suoriutua tehtävistä, äkillistä vetäytymistä. Heikkoja signaaleja, jotka voivat kertoa kasvaneesta kuormituksesta.

Esihenkilön, työkaverin tai työntekijän itsensä kannattaa ottaa tilanne puheeksi heti, sillä varhainen tuki on sairaspoissaoloihin reagoimista vaikuttavampaa.

OAJ:n työelämäedunvalvonnan erityisasiantuntija Sara Simberg liputtaa vielä tätäkin varhaisemman välittämisen puolesta.

– Yksinkertaisimmillaan työhyvinvoinnin johtaminen on sitä, että esihenkilö on helposti lähestyttävä ja käy vuoropuhelua, jotta työntekijä voi ottaa huolensa puheeksi matalalla kynnyksellä.

 

Työkaluja työkyvystä huolehtimiseen, heikkojen signaalien tunnistamiseen ja huolten puheeksi ottamiseen löytyy osoitteesta ttk.fi.

 

Avoimuus ja kuuntelu luovat luottamuksen ilmapiirin

Eija Siilimäki, rehtori, Riihimäki

Teen tietoisesti töitä sen eteen, että työyhteisössä olisi luottamuksen ilmapiiri. Rakennan kulttuuria olemalla itse avoin. Omista virheistä kertominen antaa opettajillekin tunteen, että hartiat voi laskea alas.

Avainsana on kuunteleminen. Kysyn mitä kuuluu ja kuuntelen, mitä toinen vastaa, mutta en tarjoa heti ratkaisuja. Sen sijaan mietimme asiaa yhdessä työntekijän kanssa.

Työterveyspalveluista muistutan jo alkuvaiheessa, jotta kynnys niiden käyttämiseen madaltuisi. Tavoitteeni on, että ihminen tulee tietoiseksi tilanteestaan, tarttuu siihen ja löytää itselleen sopivat ratkaisut.

 

Tunteissa vellomisen sijaan etsin ratkaisuja

Marko Ursin, luokanopettaja, Kouvola

Työhyvinvointiani ja -motivaatiotani pitää yllä lähestymistapa. Jos jokin alkaa tuntua täysin puulta, en jää vellomaan kuormittumisen tunteeseen vaan pysähdyn etsimään ratkaisuja.

Ne voivat löytyä omien taitojen päivittämisestä, keskustelusta kollegan kanssa tai paremmin omaa osaamista hyödyntävästä työtavasta.

Kun kyllästyin täysin tekstien siirtelemiseen oppikirjoista tehtäväkirjoihin, löysin vaihtoehtoisia tekemisen tapoja digitaalisuudesta sekä luonnontieteitä, teknologiaa ja käden taitoja yhdistävästä STEAM-opetuksesta. Kuormitus väheni jo niistä fiiliksistä, mitä sain oppilaiden ideoiden ja tuotosten näkemisestä.

 

Rehtori antoi luvan huilata vaikeassa tilanteessa

Kaisu Hakamäki, luokanopettaja, Riihimäki

Aloitin viime syksynä pienen mutta haastavan ekaluokan kanssa. En saanut oppilaisiin otetta, vaikka luokanhallinta on erityinen vahvuuteni. Niinä aamuina kun mietin, jaksanko lähteä töihin, minua auttoivat rehtorin sanat: ”Joskus on parempi huilata pieni hetki kuin olla pitkä aika pois”.

Sovin itseni kanssa, että jos en saa luokkaa syyslomaan mennessä hallintaan, jään hetkeksi pois. Aloitin joogan ja avantouinnin rauhoittaakseni stressiä. Rehtori kyseli kuulumisia pitkin matkaa.

Pikkuhiljaa onnistumisia alkoi tulla, ja syysloman lopussa totesin, että on oikeastaan mukava palata töihin.