Työssäoppiminen lujittaa opettajan kontaktiverkkoja

Jukka Ojalan työmotivaatio kasvaa, kun työssäoppija saa osaavan ohjaajan.

Jukka Ojala
Liiketoiminnan lehtori Koulutuskuntayhtymä Jedussa Oulaisissa

 

Nyt keväällä merkonomiopiskelijoillani on tuloksellisen toiminnan työssäoppimis- eli työharjoittelujakso.

Siihen kuuluu organisaation liiketoimintamallin ja kustannusrakenteen kuvaamisen lisäksi kannattavuuteen, hinnoitteluun ja budjetointiin perehtymistä sekä laskelmien tekoa.

Opiskelijat hakevat harjoittelupaikan itse. Me opettajat annamme vinkkejä, minne voisi hakeutua – vaikkapa urheiluliikkeeseen, rautakauppaan, markettiin, pieneen teollisuusyritykseen tai tilitoimistoon.

Käyn opiskelijan kanssa etukäteen tämän harjoittelupaikassa. Valmistaudun erikseen jokaiseen työpaikkakäyntiin. Käymme opiskelijan ja työnantajan kanssa läpi ammattitaitovaatimukset sekä harjoittelun arviointiperusteet.

Lisäksi sovimme työnantajan kanssa työtehtävistä, muista käytänteistä ja siitä, kuka yrityksessä ohjaa harjoittelijaa.

 

Yli kymmenvuotisen opettajanurani aikana yhteistyö kollegojen kanssa on lisääntynyt paljon. Se kannustaa, samoin yhteistyö yritysten kanssa. Saan tutustua moniin ihmisiin ja toimintakulttuureihin.

Motivaatiotani vielä lisää, kun työssäoppija saa osaavan ohjaajan, joskus jopa pysyvän työpaikan yrityksestä.

On erityisen palkitsevaa, jos kursseja keskeyttänyt ja koulutöitä karttanut opiskelija tarttuu innolla käytännön tehtäviinsä ja saa hyvää palautetta.