Näin sujuu vanhempainilta – kolme toimivaa reseptiä

Houkuttelevan vanhempainillan voi järjestää monin tavoin. Kivimaan koulussa vanhemmat otettiin mukaan Skididialogiin. Monikulttuurisessa Ahvenisjärven koulussa tekoäly tulkkaa open puhetta. Kouvola päätti koota kaupungin kaikki vanhemmat yhteen.

Säännöt selviksi yhdessä jutellen

Minna Ala-Akkala, englannin, espanjan ja ranskan lehtori, luokanohjaaja, Kivimaan koulu, Lahti

 

“Paras vanhempainilta, mihin olen osallistunut. Oli ilo päästä keskustelemaan aikuisten ja lasten kanssa yhdessä!

Näin eräs vanhempi hehkutti viime syksyistä seitsemännen luokan vanhempainiltaa, johon kutsuimme mukaan myös oppilaat.

Aikuisten ja nuorten yhteisessä illassa hyödynsimme Skididialogi-menetelmää, joka on Lahden kaupungin kehittämä.

Aluksi asetuimme luokassa rinkiin. Esittäydyimme lyhyesti, ja vanhemmat lausuivat samalla kehun lapsestaan.

Sitten jakauduimme ryhmiin keskustelemaan kodin ja koulun säännöistä. Millaisia sääntöjä on ja miksi ne ovat juuri sellaisia?

Jokaisessa ryhmässä oli sekä oppilaita että huoltajia. Perheenjäsenet olivat eri ryhmissä.

Välillä keskustelimme porukalla, millaisia ajatuksia ryhmissä nousi esiin.

Keskustelun päätteeksi jokainen kertoi yhden illan aikana syntyneen oivalluksen muille.

 

Jokainen kertoi yhden illan aikana syntyneen oivalluksen muille.

 

Apulaisrehtori oli tehnyt iltaa varten löyhän käsikirjoituksen, jota luokanohjaajat seurasivat.

Meillä koulu päätti illan teeman. Huoltajiltakin voisi toki etukäteen kysyä, millaisia aiheita he haluaisivat käsitellä.

Luokkani 23 oppilaasta osallistuivat lähes kaikki, samoin huoltajista melkein kaikki tulivat paikalle.

Minusta dialogisessa vanhempainillassa hyvää on etenkin se, että vanhemmat pääsevät ottamaan kontaktia toisiinsa ihan eri tavalla kuin perinteisessä vanhempainillassa. Jotkut innostuivat vaihtamaan puhelinnumeroitakin.

Uskon, että toisia vanhempia keskusteleva malli houkuttelee, toisia karkottaa. Kerroimme huoltajille etukäteen, että tiedossa on dialoginen vanhempainilta.

Voisin hyödyntää tällaista tapaa jatkossakin. Tykkään kuitenkin vaihtelusta. Erilaisia malleja ja rakenteita voi käyttää vanhempainilloissa aiheen ja tarpeen mukaan.”

 

Minna Ala-Akkalan pitämässä vanhempainillassa seiskaluokkalaiset istuvat vanhempiensa kanssa piirissä. Wenla Salminen, Onni Repo ja Joonas Tanskanen luokkakavereineen muistelevat illan tapahtumia. Kuva: Samuli Ikäheimo.

 


Apuna käännösohjelmat, houkuttimena korjausompelu

Marika Korpinurmi, rehtori, Ahvenisjärven koulu, Tampere

 

”Meillä on noin tuhannen ala- ja yläkoululaisen yhtenäiskoulu, jossa puhutaan 49:ää eri kieltä. Monikulttuurisuus on arkipäivää, ja se pitää huomioida myös vanhempainilloissa.

Opettajilla on vanhempainiltojen järjestämiseen hyvin vapaat kädet. Tampereen kaupungin ohjeiden mukaan esimerkiksi tietyt järjestyssääntöihin liittyvät asiat pitää käydä läpi, mutta muutoin opettajat voivat tehdä vanhempainillasta itsensä ja luokkansa näköisen.

Tarpeet vaihtelevat luokittain. Jollain luokalla saattaa korostua vaikkapa vaikeus tulla ajoissa kouluun. Toisella luokalla voi olla paljon oppilaita, jotka ovat tottuneet tiukempaan koulujärjestelmään kuin meillä Suomessa on.

Erilaisten käännösohjelmien ansiosta kielimuuri ei ole enää samanlainen ongelma kuin jokin aika sitten. Tarvittaessa huoltajat kääntävät suomeksi saamansa viestit itse käännösohjelmien avulla.

Vanhempainilloissa tekoäly simultaanitulkkaa puhetta dian alalaitaan halutulle kielelle, yleensä englanniksi.

 

Tekoäly simultaanitulkkaa puhetta.

 

Olemme järjestäneet monikulttuuristen perheiden huoltajille kerran kuussa Vanhempainkouluja.

Koulunkäyntiin liittyvän asiasisällön lisäksi Vanhempainkouluissa on joku teema, joka houkuttelee väkeä paikalle.

Viime syksynä teemana oli korjausompelu. Käsityönopettaja ohjasi paikkaamisessa ja parsimisessa. Samalla muut opettajat opastivat huoltajia Wilman saloihin.

Vanhempainkouluissa koulunkäynninohjaajat ovat tarjonneet lastenhoitoapua.

Tällaista voisi harkita myös muihin vanhempainiltoihin. Apu saattaisi madaltaa osallistumisen kynnystä.

Mutu-tuntumalla sanoisin, että osallistumisprosentti vanhempainiltoihin on ollut meillä suunnilleen sama kuin muissa Tampereen kouluissa.

Kiinnostus oman lapsen koulunkäyntiin ei katso taustaa.”

 

Marika Korpinurmi kiittelee käännösohjelmia, jotka ovat madaltaneet kielimuureja kodin ja koulun viestinnässä. – Lähetämme esimerkiksi kutsun vanhempainiltaan vain suomeksi. Kuva: Marjaana Malkamäki.

 


Kaikki vanhemmat kiusaamisen äärellä

Antti Alanen, luottamusmies ja luokanopettaja, Keskustan koulu, Kouvola

 

”Koko kaupungin vanhempainilta syntyi Kouvolassa kaupungin, koulujen ja järjestöjen yhteistyönä.

Ensimmäistä kertaa pidetty tapahtuma veti Kouvolan teatteriin reilut sata huoltajaa.

Ilta oli avoin niin päiväkoti-ikäisten, peruskoululaisten kuin toisella asteella opiskelevien nuorten huoltajille.

Teemaksi valitsimme kouluviihtyvyyden ja kiusaamisen.

 

Panelistit vastasivat vanhemmilta, lapsilta ja nuorilta etukäteen kerättyihin kysymyksiin.

 

Tapahtumaa oli järjestämässä iso joukko eri yhdistyksiä ja Kouvolan kaupungin väkeä.

Pystytimme teatterin aulaan messutyyppisen näyttelyn, jossa yhdistykset pitivät erilaisia pisteitä.

OAJ:n pisteellä kerroimme huoltajille kiusaamiseen liittyvistä lakiasioista sekä opettajien keinoista ja oikeuksista.

Mannerheimin lastensuojeluliitto puolestaan kertoi omasta kiusaamisen vastaisesta ohjelmastaan.

Vanhemmilla oli reilu tunti aikaa kierrellä pisteillä.

 

Tämän jälkeen siirryimme teatterisaliin.

Ohjelmaan kuului muun muassa nuorten lauluesityksiä ja kiusaamista käsittelevä monologi. Opetuspalvelupäällikkö kertoi Kouvolan kiusaamisen vastaisesta mallista.

Lopuksi paneelikeskustelijat vastasivat vanhemmilta, lapsilta ja nuorilta etukäteen kerättyihin kysymyksiin. Minäkin osallistuin keskusteluun OAJ Kouvolan puheenjohtajana.

Idea koko kaupungin vanhempainiltaan tuli MLL:n paikallisyhdistykseltä ja kouvolalaisten vanhempainyhdistysten kattojärjestöltä. Tietääkseni vastaavaa ei ole kovinkaan monella paikkakunnalla aiemmin järjestetty.

Palaute vanhemmilta oli pääsääntöisesti myönteistä. Kiitosta tuli etenkin siitä, että illan aikana kouluviihtyvyyttä ja -kiusaamista käsiteltiin monesta näkökulmasta.”

 

Antti Alanen ja Laila Uljas miettivät, voisiko koko kaupungin vanhempainillan järjestää toisenkin kerran. – Aiheena voisivat olla hyvinvointi ja päihteet, OAJ Kouvolan puheenjohtaja Alanen sanoo. Laila Uljas työskentelee Mannerheimin lastensuojeluliitossa. Kuva: Johannes Wiehn.