Sote-opesta pelinrakentajaksi

Annika Jäntti oivalsi Urapolut-peliä laatiessaan, miten valtava määrä tietoa ja taitoa ammatillisilla opettajilla on.


Annika Jäntti

Sosiaali- ja terveysalan lehtori, Savon ammattiopisto, Kuopio

 

”Olen laatinut kevään Taitaja 2024 -tapahtumaan Urapolut-mobiilipelin. Se tutustuttaa etenkin yläkouluikäisiä niihin 50 ammattiin, joissa ammatillisten oppilaitosten opiskelijat kilpailevat Taitaja-tittelistä.

Tapahtumassa pelattavan pelin lisäksi yläkoululaiset ovat tehneet opotunneilla erilaisiin ammatteihin liittyviä ennakkotehtäviä. Tapahtuman jälkeen he saavat vielä uusia tehtäviä.

Ennakkotehtävät suunnittelin Vahvuuttamon kanssa. Tehtävät perustuvat yrityksen Voimakehä-ohjausmenetelmään.

Sain yläkoulujen opoilta ja Taitaja-kilpailun lajivastaavilta hyviä neuvoja, kun kirjoitin ennakkotehtäviin ja mobiilipeliin ammattikuvauksia leipurista lentokoneasentajaan.

Opot tukivat ajatustani, että ammatteja on kuvailtava yläkoululaisille hyvin selkeästi. Oppilaille on kerrottava, miten eri ammateissa voi hyödyntää erilaisia vahvuuksia.

 

Sovimme esihenkilöni kanssa tästä työtehtävästä jo vuoden työaikasuunnitelmaa tehdessämme.

Syksyllä yli puolet työajastani oli opetusta, ja samalla suunnittelin Urapolkua. Kevätlukukaudella olen keskittynyt Urapolkuihin Taitajan toimistolla.

Olen iloinen siitä, että ystäväni kannusti minua hakemaan tätä hommaa. Urapolkuvastaavan työssä olen oppinut, että ammatillisessa koulutuksessa on valtavasti tilaisuuksia tehdä yhteistyötä eri alojen välillä.

Nyt tapahtuman kynnyksellä paneudun Taitaja-kollegojen kanssa tapahtuman muihinkin töihin, kuten avajaisten ja päättäjäisten järjestelyihin.