Opoa turhauttaa – Avun tarve lukiossa on liian suuri, eikä aika riitä kaikille

Lukio-opintoihin tulisi vauhtia, jos tukea ja ohjausta lisättäisiin.

Tuleeko mulla varmasti kurssit täyteen? Tämä on tavallisin kysymys lukion opinto-ohjaajalle.

Jyväskyläläisen Schildtin lukion opinto-ohjaaja Laura Sallinen laatii opintosuunnitelman yhdessä opiskelijan kanssa. Opon kanssa pohditaan, mitä aineita opiskelija valitsee yo-kokeeseen ja mitä opintojaksoja aikoo suorittaa. Samassa yhteydessä sivutaan myös jatko-opintoja, koska eri aloille on erilaiset vaatimukset. Opintosuunnitelman etenemistä Sallinen seuraa yhteistyössä ryhmänohjaajan kanssa

OAJ edellyttää, että lukiokoulutuksen rahoitusta parannetaan seuraavalla vaalikaudella. Laatua vahvistettaisiin laatimalla kansalliset, sitovat laatukriteerit sekä lisäämällä tukea ja ohjausta.

Sallisen mielestä opiskelijat tarvitsisivat enemmänkin ohjausta, mutta suurin osa työajasta menee akuutteihin ongelmiin. Häntä harmittaa, ettei voi auttaa kaikkia yhtä paljon.

– Ellei opintosuunnitelmaa tarkastella säännöllisesti, tulee turhia välivuosia.

 

OAJ vaatii, että seuraava hallitus säätää opiskelijan oikeudesta tukiopetukseen sekä opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen mitoituksesta. Erityisopettajalla saisi olla korkeintaan 200 ja opinto-ohjaajalla korkeintaan 150 opiskelijaa ohjattavanaan.

Sallisella ohjattavia on reilut 250. Yhä useammalla heistä opinnot venyvät neljään vuoteen siksi, että motivaatio lässähtää, voimat loppuvat tai perustaidot ovat ruosteessa. Opon kanssa mietitään, miten opintosuunnitelmaa muutetaan.

– Kun tapaa nuorta tarpeeksi usein, näkee huolestuttavat merkit ajoissa ja pääsee heti tukemaan ja helpottamaan stressiä, Sallinen sanoo.

 

 

Tässä juttusarjassa esittelemme OAJ:n koulutusalakohtaiset vaalitavoitteet seuraavalle hallituskaudelle.  oaj.fi/vaalit2023