Heidi Rankinen vaihtoi taloushallinnon opettamiseen – Uusi ura -koulutus tarjosi tietoa ja vertaistukea

Oululainen Heidi Rankinen teki pitkän uran yritysten taloushallinnossa ja halusi kokeilla jotakin uutta.

– Keksin, että opettajan työssä pystyn hyödyntämään pitkän kokemukseni, ja lähdin suorittamaan opettajan pedagogisia opintoja, Rankinen kertoo.

Hän on työskennellyt kolme vuotta taloushallinnon opettajana Oulun seudun ammattiopistossa Osaossa.

Uuden ammatin alkutaipaleella mieleen kertyi kysymyksiä, joihin Rankinen sai vastauksia OAJ:n kaksipäiväisessä Uusi ura -koulutuksessa.

Siellä käytiin läpi esimerkiksi ammatillisen opettajan palkkausta, työehtosopimuksia, tekijänoikeuksia ja työhön liittyvää lainsäädäntöä. Erityisen tarpeellisena Rankinen piti oppituntia opettajan vastuista ja velvollisuuksista.

– Nuorimmat opiskelijoistani ovat 16-vuotiaita, ja minulla on iso vastuu heistä. Koulutuksessa puhuttiin esimerkiksi siitä, mikä merkitys on sillä, että poissaolot on kirjattu järjestelmään. Jos opiskelijalle sattuu jotakin merkittyjen oppituntien aikana, kääntyvät katseet ensimmäisenä opettajaan.

 

Ensimmäinen Uusi ura -koulutus järjestettiin viime syksynä Tampereella ja toinen keväällä Helsingissä. Koulutukset jatkuvat myös tulevana lukuvuonna.

Koulutukseen voivat osallistua uuden työn opettajana aloittaneet ammatillisen toisen asteen, ammattikorkeakoulun, taiteen perusopetuksen ja vapaan sivistystyön opettajat, jotka ovat OAJ:n jäseniä.

– Kahteen ensimmäiseen koulutukseen osallistui esimerkiksi terveydenhuollon ja tekniikan alan ammattilaisia, jotka ovat vaihtaneet muista töistä opetushommiin, kertoo kouluttajana toiminut Karita Kupiainen.

Hän otti itsekin hypyn uudelle uralle, kun lentoyhtiön kouluttajan ja purserin työt vaihtuivat hyvinvointiteknologian opettamiseen ammattiopistossa.

Kupiaisen mielestä koulutuksen paras anti on vertaistuki.

– Meillä opettajina aloittavilla on samoja ilonaiheita ja ongelmia, ja voimme jakaa parhaat käytäntömme toisten kanssa.

 

Työ opettajana on Heidi Rankisesta haasteellisempaa kuin hänen aikaisempi uransa yritysmaailmassa.

– Opettajan työ on merkityksellistä ja palkitsevaa, mutta työmäärä on suuri ja tehtävää tuntuu riittävän loputtomiin.

Hänen opiskelijansa valmistuvat merkonomeiksi ja työllistyvät esimerkiksi tilitoimistoihin.

– Oma työni taloushallinnon parissa on vielä tuoreessa muistissa, joten pystyn helposti kuvaamaan opiskelijoille, miten teoria esiintyy käytännön työssä.

Rankinen on huomannut, että koronan jälkivaikutukset näkyvät vielä. Opiskelijoiden poissaolot, levottomuus ja mielenterveyden ongelmat ovat lisääntyneet.

– Usein työpäivät venyvät pitkiksi ja tulee istuttua iltamyöhään tietokoneen ääressä hoitamassa opiskelijoiden asioita.

Silloin on hyvä muistella työn rajaamisen taitoja, joista puhuttiin Uusi ura -koulutuksessa.

– Työhyvinvoinnista on todella pidettävä huolta. Vertaistukea jaksamiseen saan loistavasta työyhteisöstä. Työasiat laitan sivuun vapaa-ajalla, kun vietän aikaa perheen kanssa.

Rankisen kesäloma kuluu pääosin kesämökkiä rakentaessa.

– Siinä pystyy hyvin nollaamaan ajatukset.