Tästä opin
Tämä kirja on ensinnäkin hyvä muistutus siitä, miksi lukutaito on niin tärkeä. Teoriaosuudet on kirjoitettu todella innostavasti ja kirjassa on paljon konkreettisia, opettajien usein kaipaamia hyviä vinkkejä. Olen itse ollut lukeva lapsi, mutta opettajana olen huomannut, ettei lukeminen ole enää itsestään selvää. Kirjoittajista Juli-Anna Aerila on opettajien kouluttaja Turun yliopiston Rauman kampuksella, ja koulumme on ollut mukana joissakin kirjassa kuvatuissa hankkeissa.
Juli-Anna Aerila ja Merja Kauppinen: Sytytä lukukipinä. PS-kustannus 2019.
Tähän haluan tarttua
Raumalainen Kielinuppu on kahden nuoren naisen, varhaiskasvattajan, musiikkikasvatushanke. Heidän lapsilähtöisten laulujensa tarttuvat melodiat ja yksinkertaiset sanoitukset sopivat innostajiksi varsinkin S2- opetukseen, päiväkotiin ja alakouluun. Lauluja vuodenajoista, pukemisesta, metsästä, säästä, kissasta ja muusta tärkeästä on julkaistu cd:nä ja Youtubessa. Kielinupun sivuilta voi ladata laulujen nuotteja. Koulumme S2-oppilaita on ollut mukana Kielinupussa.
Kielinuppu.fi
Tästä innostun
Taas vedän kotiinpäin. Olen hyvin innostunut taiteilijapariskunta Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen nykytaideteoksesta, Raumalle luotavasta yhteisöllisestä Keskustelupuisto-pelistä. Pelissä tehtävään valitut 30 eri-ikäistä raumalaista suunnittelee hylätystä tontista puistoa keskelle kaupunkia. Keskustellen etenevässä pelissä mukana on 11-vuotias poikani. Rahoittaja on Rauman taidemuseo. Kun kaikille avoin puisto valmistuu ensi kesänä, siellä pidetään kaupunkilaisten juhlat.
Keskustelupuisto.fi
Vinkit antoi Rauman freinetkoulun rehtori, toiminnanjohtaja ja kieltenopettaja Kati Nordman. Häntä inspiroi Rammstein-yhtyeen laulajan Lindemann-projekt, jossa ilmaisu on raskasta, outoa, epäsovinnaista, vapaata ja hämärää.