Miten saat eri-ikäiset ja eri maista kotoisin olevat opiskelijasi innostumaan matematiikasta?
Oppimisen pohja on positiivinen ja rento ilmapiiri. Pelit ja yhteiset pulmat luovat vaihtelua. Käsitteiden ja kaavojen purkaminen konkreettisiksi asioiksi tuo matematiikan lähelle.
Mitä tarkoitat matemaattisen itseluottamuksen löytämisellä?
Opiskelijat ajattelevat lukioon tullessaan usein, että eivät osaa mitään matematiikasta ja ovat epävarmoja ratkaistessaan tehtäviä. Iso osa työtäni on tämän käsityksen muuttaminen positiiviseksi: ”Kyllä sinä osaat. Luota siihen, että teet juuri oikein.”
Millaisia millaisia toiminnallisia menetelmiä käytät?
Välillä geometrian tunnilla mietimme matikkaa hyväksi käyttäen, kuka on murhaaja. Kokeessa voi olla kysymys, mihin olen piilottanut aarteen. Tehtävänä on käydä ulkona etsimässä aarre vihjeitä seuraamalla.
Tuntitehtävänä voi olla laatikon tai lasipurkin lukon avaaminen matemaattisten vihjeiden avulla, vihjeet voi kertoa vaikka pupu. Prosentteja opiskelemme esimerkiksi lautapelien avulla.
Kuinka työlästä toiminnallisen matematiikan opettaminen on?
Etukäteis- ja jälkityötä on enemmän kuin perinteisellä tyylillä opettaessa ja materiaalit täytyy usein tehdä itse. Valmistelen tunnit työpaikalla ja päätän työt neljältä iltapäivällä.
Miten työ evankelisessa opistossa eroaa tavallisesta lukiosta?
Lukiomme on pieni ja tiivis, ja useimmat opiskelijat asuvat opistolla viikot. Ydin on opiskelu, mutta iloitsemme yhdessä esimerkiksi, jos joku saa ajokortin. Olen päässyt antamaan parisuhdeneuvojakin.