Käsiksi median mysteereihin – monilukutaito yhä tärkeämpi koulujen ja kirjastojen yhteistyössä

Kirjastoissa tehdään yhä enemmän monilukutaitoon perustuvaa kouluyhteistyötä. Soukan kirjaston mediakasvatuspajoissa alakoululaiset ratkoivat mediamysteeripeliä lisätyssä todellisuudessa.

Monet kirjastot ojentavat kouluille auttavaa kättä mediakasvatuksessa. Esimerkiksi Espoon kirjastoissa oppilaat pääsevät pelaamaan mediamysteeripeliä lisätyssä todellisuudessa, kokeilemaan musiikin tekemistä tableteilla ja vaikkapa 3d-mallinnusta. Kirjastot tarjoavat välineet ja avoimet työskentelytilat sekä työhön koulutetut työntekijät.

Espoossa on järjestetty mediapajoja kouluille vuosia. Tänä syksynä kaikki pajat ovat ensimmäistä kertaa olleet kaikkien koulujen varattavissa sijainnista riippumatta.

Mediakasvatuksen pedagogista muotoilua kehittää lasten ja nuorten kirjastopedagogi Anna Pöyhönen, joka on koulutukseltaan informaatikko ja opettaja. Lokakuussa Pöyhösen työpaikalla Soukan kirjastossa järjestettiin muun muassa useita mediamysteeripajoja.

Vantaalla kehitetyssä pelissä yritetään estää tietokoneviruksen leviäminen. Mysteeri toteutetaan lisätyn todellisuuden alustalla. Pöyhönen kuitenkin korostaa, että mediakasvatukseen ei tarvita hienoja ohjelmia. Esimerkiksi somea, ohjelmointia ja valeuutisia voi käsitellä ilman erillisiä ohjelmia.

 

Laaja käsitys mediakasvatuksesta

Anna Pöyhönen, lasten ja nuorten kirjastopedagogi, Espoo

Kirjastossa näkee kaikenlaisia oppilaita ja ryhmiä käyttämässä erilaisia medioita. Käsityksemme mediakasvatuksen tarpeista on siten melko laaja. Opettaja taas tuntee ryhmänsä, joten yhteistyöllä saadaan hedelmällisiä lopputuloksia. Kirjastolaki velvoittaa tarjoamaan tiloja oppimiseen. Kouluyhteistyö on senkin takia yhä tärkeämpää. Pajamme tukevat opetussuunnitelman tavoitteita, erityisesti monilukutaidon oppimista. Kirjastossa pääsee tutustumaan monipuoliseen ilmaisukulttuuriin ja tuottamaan erilaisia mediasisältöjä, siten luomaan merkityksiä. Tällä kertaa oppilaat tekivät ääntä, kuvaa ja videota.

 

Pelissä tehdään yhdessä

Tuuli Koiranen, erityisluokanopettaja, Espoo

Erityisluokan oppilaille konkreettinen tekeminen tutun luokan ulkopuolella tehostaa oppimista ja tehtävien ratkominen porukalla vieraassa ympäristössä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Mediamysteerissä oppilaat etsivät verkkohaulla tietokirjoja ja niistä tietoa sekä tekivät esimerkiksi somepäivityksiä. Oppilaista pelimäinen oppiminen oli hauskaa. Me Soukan koulussa teemme muutakin yhteistyötä kirjaston kanssa. Esimerkiksi pyrimme varmistamaan, että myös maahanmuuttajataustaiset oppilaat saavat kirjastokortin. Marraskuussa kouluun tulee kirjailijavieras.

 

Erilaiset tavat oppia esiin

Tomi Lindqvist, erityisluokanopettaja, Espoo

Koulussa tulee käytettyä samoja mediakasvatuksen keinoja, mutta pajat ovat hyvä juttu joka tapauksessa. Opetan Soukan koulussa vitosten pienluokkaa, joten oppiminen etenee aina pienin askelin. Pajassa erilaiset tavat oppia pääsivät esille. Pelinomainen tekeminen tuntui sopivan oppilailleni. Kaikki pääsivät kokeilemaan eri rooleja, esimerkiksi hakkerina olemista, somettamista ja tietoturvan varmistamista. Joillekin pajatyöskentely oli alkuun hankalaa, mutta ryhmässä toimimalla kaikki onnistuivat.