Mediat lisäävät lasten lukuiloa

Perinteinen sanomalehti on erityisluokanopettaja Rakel Pikkuvirran suosikki, mutta opetuksen tukena toimivat myös sähköiset mediat, niin lapsille kuin aikuisillekin suunnatut.

Erityisluokanopettaja Rakel Pikkuvirran perjantaiaamu Ylöjärven yhtenäiskoulussa alkaa usein oppilaiden esittämällä tiedustelulla: ”Oliko tänään hyvät kysymykset?”

Pienryhmän neljäs- ja kuutosluokkalaiset osaavat jo odottaa Helsingin Sanomien julkaisemia Lasten tiedekysymyksiä, joihin he tutustuvat ja jotka he esittävät omin sanoin luokalle.

 

Pikkuvirta käyttää opetuksessaan viikoittain Hesaria, josta poimimansa lukutehtävät hän integroi osaksi eri oppiaineita.

Lasten selkein suosikki on historia. Uutisten välityksellä on tutustuttu Turun keskiaikaisiin kakkalöytöihin ja seurattu Mars-luotaimen matkaa.

Mediakasvatus tulee uutistenluvun lomassa.

– Usein luemme ensin uutisen ja sen jälkeen etsimme lisää tietoa netistä. Lapset helposti uskovat, että kaikki tieto verkossa on totta. Yhdessä mietimme asioiden todenperäisyyttä.

Pikkuvirta on perinteisen sanomalehden kannattaja. Koska kouluun ei tule lehtiä, oppilaiden luettavaksi valikoituu pääasiassa hänen itsensä tilaamia lehtiä.

Asioiden lukeminen oppikirjojen sijaan oikeista lehdistä on lisännyt lasten lukuintoa. Suomen luonto -lehden artikkeleita Pikkuvirta kertoo lasten suorastaan ahmivan.

– Oppilaillani on melko mittaviakin luku- ja kirjoitusvaikeuksia, mutta yhdessä lukien ja tutkien olemme saaneet hyviä lukukokemuksia.

 

Lukemisen teemaviikko

  • Lukuviikkoa ja Aikakauslehtiviikkoa vietetään samaan aikaan 4.–10.4.2022.
  • Lukuviikon teemana on Lukemalla parempi maailma.
  • Aikakauslehtiviikko toteutetaan yhteistyössä kirjastojen kanssa. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni kirjasto kutsuisi lähialueen peruskoulut ja päiväkodit vierailulle.