Arviointi on tavallista työläämpää

Moni pohtii, miten arvioida oppilaan osaamista poikkeusolojen aikana. Johanna Juvan mielestä arviointi onnistuu, mutta aikaa se vie.

Numeroiden antamista helpottaa se, että poikkeusolot ovat kestäneet vain neljäsosan lukuvuotta ja perusta arvosanalle on rakentunut pitkin vuotta, sanoo englannin ja ruotsin opettaja Johanna Juva Emäkosken koulusta Nokialta.

Hän kertoo puntaroivansa arviointia yhdessä koulunsa neljän muun kieltenopettajan kanssa.

– Tulimme siihen tulokseen, että tässä tilanteessa ei ole mahdollista järjestää sellaista kokeenomaista tilannetta, johon voisi vedota samalla painavuudella kuin kokeen arvosanaan. Koneen äärellä on liian suuri houkutus kysäistä kaverilta tai Google-kääntäjältä.

Uusia näyttöjä kuitenkin kertyy jatkuvasti Google Classroomiin, jonne oppilaat palauttavat tehtävänsä.

– Niistä näkee hyvin oppilaan kielitaidon tason. Toisaalta lukuisten tehtävien läpikäymiseen menee enemmän aikaa kuin perinteisten kokeiden tarkistamiseen.

Tehtävistä näkee hyvin oppilaan kielitaidon tason.

Opetushallitus on linjannut, että perusopetuksen oppilaiden arviointiin ei tehdä muutoksia poikkeusolojen vuoksi. Arvioinnin pitää siis perustua edelleen opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumiseen.

Emäkosken koulussa numerot pitää olla annettuina 18.5. Yläluokkalaisia opettava Juva huomauttaa, että ysien päättöarviointiin pitää kiinnittää erityistä huomiota.

– Kerron oppilaille tuttuun tapaan arvosanan perusteet lyhyessä arviointikeskustelussa. Yleensä oppilaat tietävät oman tasonsa.

Juvan ruotsin kurssit olivat onnekkasti jo syksyllä ja englannissakin ehdittiin opiskella tärkeimmät kielioppiasiat ennen etäopetuksen alkamista.

Koska opettaja ei normaaliin tapaan nyt pysty kiertelemään luokassa, on Juvan mukaan hankala saada selville, ovatko kielioppiasiat menneet kaikille perille.

–  Vuorovaikutus ja vapaa keskustelu jää nyt vähemmälle, ja tämä on enemmän sellaista opettajan yksinpuhelua.