Ammatillinen opettaja Eurooppaa pelastamassa

Työn murroksessa ammatillisilta opettajilta vaaditaan melkeinpä supervoimia. Yhteistyössä sellaisia piileekin, sanoo opettajien maailmanjärjestön EI:n Euroopan johtaja Susan Flocken.

Ammatillinen opettaja, tuntuuko joskus siltä, että sinulta odotetaan niin yksilöiden, yritysten kuin koko hyvinvointivaltionkin kantamista harteillasi, matkalla kohti menestystä ja valoisaa tulevaisuutta?

Et ole yksin. Jos yhtään lohduttaa, tällaiselta kuulostavat opettajille ladatut odotukset kaikkialla muuallakin Euroopassa.

– Odotukset ammatillista opetusta kohtaan ovat kovat paitsi opiskelijoilla itsellään, myös heidän vanhemmillaan, koulutuksen järjestäjillä, yrityksillä, viranomaisilla ja poliitikoilla. Joskus opettajat nähdään ikään kuin supersankareina, jotka pelastavat yhteiskunnan kaikilta sitä uhkaavilta ongelmilta, opettajien maailmanjärjestön EI:n Euroopan johtaja Susan Flocken sanoo.

 

Työn murros aiheuttaa Flockenin mukaan erityisesti ammatilliseen koulutukseen jatkuvaa painetta työmarkkinoilta. Miten löytää tasapaino ammatillisen koulutuksen ja työelämän välisessä nuorallatanssissa, on kysymys, johon etsitään vastausta kaikkialla.

– Joissakin maissa ammatillinen koulutus nojaa vahvasti käytännön työssä opiskeluun ja opettajat ovat melkeinpä osa yritysten henkilöstöä. Toisessa ääripäässä koulutus voi olla liiankin institutionaalista ja oppilaitoslähtöistä, ilman riittävää työelämäyhteyttä.

 

Entä onko opiskelijan tulevaa ammattia edes olemassa? Opiskellaanko oikeita taitoja?

– Entisenkaltaiset koulutusohjelmat ovat tuottaneet tarkkarajaisia ammatillisia urapolkuja. Sellaiset eivät enää toimi. Opiskelijoiden on hankittava taitoja, joiden avulla he voivat mukautua tulevaisuuden työmarkkinoille.

Flockenin mukaan satsaukset opettajankoulutukseen, opettajien vahvaan autonomiaan sekä yhteistyötaitoihin vievät ammatillisen koulutuksen tulevaisuuteen.

– Yhteistyötaidot ovat opiskelijoiden tärkeimmät tulevaisuustaidot, samoin opettajien. Opettajuuden pitäisi olla yhä vähemmän yksinäisten sotureiden taistelua ja enemmän yhteistyötä, koko oppilaitoksen kesken.

Flocken sanoo, että opettajien on oltava mukana koko oppilaitoksen pyörittämisessä.

– Tutkimuksista näemme, että jos johtaminen on yksisuuntaista, oppilaitosympäristö ei tuota sellaisia hedelmiä kuin se voisi.

Korjattu 29.10.2019. Susan Flocken on EI:n Euroopan johtaja, ei Etucen puheenjohtaja.