Korona heiluttaa koko yhteiskuntaamme. Vaikutukset ovat moninaiset. Terveyden lisäksi erityisesti huolettaa talous. Kuinka talous voidaan pitää riittävässä liikkeessä ja samalla ottaa huomioon terveys ja turvallisuus ja välttää tarpeettomat riskit?
Julkisen sektorin tuottamat palvelut ja julkisen alan työntekijöiden työn merkitys ovat koronan myötä nousseet kohti sitä arvostusta, joka niille kuuluu. Julkisen alan työ luo turvaa ja vakautta koko yhteiskuntaan, erityisesti näin poikkeusoloissa.
Koulutusalan työntekijät ja heidän esihenkilönsä olivat viime keväänä erittäin kovilla. Varhaiskasvatuksen voimin Suomi pidettiin töissä ja samalla tuotettiin koko ajan lapsille turvaa, laadukasta varhaiskasvatusta ja iloa.
Kaikki Suomen peruskoulujen, ammatillisten oppilaitosten ja lukioiden opettajat esihenkilöineen tekivät huikean loikan etäopetukseen ja turvasivat maailmanlaajuisesti arvioiden ylivertaisella tavalla koulutuksen jatkumisen. Myös taiteen perusopetuksessa ja vapaassa sivistystyössä tehtiin pedagogisia innovatiivisia ihmeitä.
Ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa sekä aikuiskoulutuksessa etäopiskelu ja -opetus olivat keino jatkaa opintoja ja saada tutkinnot valmiiksi. Myös niissä venyttiin huikeisiin suorituksiin.
Samaan aikaan tutkimukselta odotetaan ratkaisuja pandemiaan. Tutkimus ja tuotekehitys ovat koko Suomelle kohtalon kysymyksiä myös talouden uusiutumisen kannalta.
Koulutus- ja kasvatusväki tarvitsee nyt kuntapäättäjien tuen.
Nykyiset poikkeusolot pakottavat kuntapäättäjät tekemään arvovalintoja. Kuntapäättäjien rooli on nyt aiempaakin merkittävämpi. Päättäjät turvaavat oman kuntansa lapsille ja nuorille mahdollisuuden todelliseen opiskeluun ja tuen oppimistulosten saavuttamiseen.
Koko koulutus- ja kasvatusväki tarvitsee nyt kuntapäättäjien tuen. Teoilla ja puheilla kuntapäättäjä osoittaa arvostuksensa maailman parasta oppimisen laatua tuottavalle huippuasiantuntijajoukolleen. Päätökset ovat teidän, kuntavaalit taas jo ensi keväänä.
Olli Luukkainen on OAJ:n puheenjohtaja.
Twitterissä @OlliLuukkainen