Minna Ängeslevä: Hyvä on

Kun kysytään epäkohdista, saadaan vastaukseksi epäkohtia. Samaan keskusteluun eivät hyvät asiat tahdo mahtua.

Keväällä julkisuudessa toisteltiin peruskoulun rikkinäisyyttä. Kasvatus ja koulutus elää ja hengittää samaa muutosta kuin muukin maailma. On ihan yhtä ehjä tai rikki kuin yhteiskunta ympärillään.

Suomessa ovat asiat mallillaan, sen osoittaa vuodesta toiseen toistuva paalupaikkamme onnellisin maa -rankkauksessa. Luokitus perustuu kansalaisten omiin arvioihin elämästään.

On vaikea kuvitella, että suomalaiset liioittelisivat hyvän elämän kokemustaan. Ei tehdä tästä nyt numeroa.

 

Sullotaan hetkeksi nurkkaan kiistat kännyköiden käytöstä ja avoimista oppimistiloista ja tarkennetaan katse koulun hyvään.

Ensin pois alta klisee mutta tosi toteamus: koulun hyvä sydän ovat maailman parhaat opettajat. Sitoutuneet ja ammattitaitoiset opettajat, jotka arvostavat ja hyödyntävät pedagogista vapauttaan ja näin omalla tavallaan kehittävät koulua. Jotka kannustavat ja patistavat, rakentavat yhteiskuntarauhaa.

Sitten oppimistulokset. Fanfaarin paikka; eivät ne varsinaisesti ole romahtaneet. Kansainvälisissä vertailuissa tuloksemme ovat edelleen hyvät.

Peruskoulussamme saavutetaan yhä tavoitteita ja innostutaan oppimisesta, harjoitellaan, oivalletaan ja onnistutaan.

Hyvän kakun uusista kerroksista makein on tunnetaitojen opetus.

 

Olen perusopetuksen opetussuunnitelman fani. Opsissa on paljon tavaraa mutta arvot kohdillaan ja humaanit tavoitteet.

Hyvän puolelle kallistaisin digitaalisuudenkin. Vaikuttaa siltä, että sitä käytetään opetuksessa sopivasti. Koulu on kotien ohella paikka, jossa opitaan digin mahdollisuuksien hyödyllistä ja vastuullista käyttöä.

Kasvatuksen ja koulutuksen hyvän kakun uusista kerroksista makein on mielestäni tunnetaitojen opetus. Tuloksia näen ja kuulen tuttavapiirissä. “Sä ainakin yritit”, osaa lapsi sanoa äidilleen. Siitäpä mallia meille kaikille.

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu vakiinnutetaan peruskouluun ensi elokuusta alkaen. Lain ja opsin päivitykset ovat osa sitouttavan kouluyhteisötyön kehittämistä.

Kapulakielinen sanapari tarkoittaa yhteisön vahvistamista ja myönteisen toimintakulttuurin luomista. Tule hyvä kakku!

 

Minna Ängeslevä on Opettaja-lehden päätoimittaja.

minna.angesleva@oaj.fi

Twitterissä @MAngesleva