Tutkimuspistari: Vallankeikauksen kannattaja

Kun oppilaille antaa historianopiskelussa valtaa, he löytävät itsestään auktoriteetin. Näin huomasi väitöksessään historian ja yhteiskuntaopin opettaja Jesper Kristiansson Saarijärven yhtenäiskoulusta.

Järjestit tutkimuksessasi oppilaille sellaisia vapauksia, joita olisit itse koulussa kaivannut.

Ei. Tajusin vasta yliopistossa, että vapaa tutkiminen on tosi kivaa ja jännää. Inspiroiduin taustakirjallisuudestani niin kovasti, että halusin oppilaiden valtaistuvan ja saavan apuja elämäänsä.

 

Olet oppilaidesi mielestä hyvä ope, koska et pomota liikaa.

Tutkimuksessani metodini vaikutti siihen, miten oppilaat näkivät opettajan. Mutta se, miksi oppilaat tykkäävät opesta, koostuu useista asioista.

Omille oppilailleni olen hyvä ope, koska pelaan samoja tietokonepelejä ja käytän kielessäni samoja lyhenteitä kuin he.

 

Jos saisit päättää, koulussa opiskeltaisiin vain itseä kiinnostavia asioita.

Ei ihan näin – opetussuunnitelma ohjaa kaikkea opetusta. Mutta nyt on pitkään opiskeltu sitä, mitä yhteiskunta ja opettajat sanovat. Välillä voisi kysyä oppilailta.

 

Tutkimusta tehdessäsi oivalsit, että historianopiskelu on ennen kaikkea demokratiakasvatusta.

Jotkut tutkijat ovat näin todenneet. Kun oppilaisiin luottaa ennakkoluulottomasti, he pystyvät moneen.

 

Metodisi vaatii vielä hiomista, koska muuten teineiltä jäävät tylsät asiat opiskelematta.

Juuri näin. Totesin väitöskirjassani, että oppilailta on jäänyt oppimatta joitakin opetussuunnitelman tavoitteita. Niitä kohti pitää mennä hienoisella opettajaohjauksella.

Vielä en ole keksinyt hyviä konsteja, mutta kovasti kehittelen ja kokeilen dialogiin perustuvia keinoja oppilaideni kanssa.