Tutkimuspistari: Unohtuiko tietosuoja?

GDPR-lainsäädäntöä tutkinut informaatiotekniikan yliopettaja Magnus Westerlund haluaa nostaa esiin digitaalisten oppimisympäristöjen tietosuojaongelmat.

Olet huolissasi omasta tietosuojastasi. Siksi tutkit sitä.

Kuulun siihen sukupolveen, joka sai käyttöönsä ensimmäiset henkilökohtaiset tietokoneet, joten digitaaliset oikeudet ja digimurros ovat aina kiinnostaneet minua.

Haluan synnyttää julkista keskustelua tietosuojasta, sillä Suomessa, kuten monissa muissakin maissa, sitä käydään liian vähän.

 

Korona ja EU:n Schrems-päätös osuivat harmillisesti samaan aikaan.

Kukaan ei voinut kuvitellakaan ennen koronaa, että peruskoulussa opiskeltaisiin kotona tietokoneiden välityksellä. Tilanne pakotti koulut toimimaan hätäisesti, mutta edelleen samoja sovelluksia käytetään ilman tarkempaa selvitystä.

Monet kouluissa käytettävät sovellukset ovat laittomia, jos ne käsittelevät henkilötietoja.

EU:n ylimmän tuomioistuimen Schrems-päätösten mukaan yhdysvaltalaisten omistamien tai ylläpitämien palveluiden tai sovellusten käyttö on kielletty koulutuksessa tai muussa julkisessa toiminnassa. Tämä siksi, että Yhdysvaltojen valvontalait ovat EU:n ihmisoikeussopimusten vastaisia. Kieltäisit Teamsin käytön opetuksessa, jos voisit.

Teamsin kaltaiset työkalut sallivat Microsoftille pääsyn käyttäjiensä dataan. Siksi sitä ei tulisi käyttää tilanteissa, joissa siirretään henkilökohtaisia tietoja.

 

Opettaja ei juuri pysty vaikuttamaan siihen, miten tietosuoja oppimisympäristöissä toteutuu.

Yksittäiselle opettajalle tilanne on hankala. Pitää kuitenkin muistaa, etteivät lapset voi vaikuttaa siihen, miten heidän henkilötietojaan käsitellään.