Juuri nyt: Lops-työ köhii koronassa

Lukioissa opintojaksoja veivataan nyt kovaa kyytiä vastaamaan uutta opetussuunnitelmaa.

Niinhän siinä kävi. Korona sotki myös lukioiden opetussuunnitelmatyötä ympäri Suomea.

Joensuussa paikallinen lops-työ käynnistyi vauhdilla viime syksynä kahden Opetushallituksen rahoittaman koordinaattorin turvin.

Tammikuussa järjestettiin vielä seutukuntien kanssa pelillinen vesopäivä, jossa opetussuunnitelman kehittäminen alkoi. Vaihdettiin ideoita, kehitettiin opintokokonaisuuksia. Ehkä biologian ja englannin moduulit voisi yhdistää kestävän kehityksen kautta?

Lukioissa ei ole jatkossa nykymuotoisia kursseja, vaan opintojaksoja, joita lukiot rakentavat yhden tai useamman oppiaineen moduuleista. Uuden lopsin mukainen opetus alkaa elokuussa 2021.

 

Maaliskuussa lops-työhön tuli koronaseis. Opettajia ei päästy kouluttamaan.

– Olemme silti onnekkaita, Niina Holopainen, toinen Joensuun kaupungin lops-koordinaattoreista sanoo.

Lops-työtä tehtiin jo Teams-verkkoalustalla, ja Opetushallitus jatkoi Joensuun Mediakeskuksen hanketta vuodella kesään 2021 asti.

Toukokuussa Holopainen piti lops-kahviloita etänä. Niissä opintojaksojen kuvauksia käytiin läpi oppiaine kerrallaan. Opintojakso toisensa perään valmistui.

– Naamatusten olisi tietenkin ollut parempi, hän huokaa.

Nyt käsillä ovat viimeiset valtakunnallisten pakollisten ja valinnaisten sekä lukiokohtaisten valinnaisten opintojaksojen muotoilut. Syyslomien jälkeen ne pitää saada ysiluokkalaisten tiedoksi lukioesittelyissä.

 

Jos korona suo, keväällä Joensuussa vesoillaan taas, arviointiteemalla. Vihdoin opettajat saisivat konkreettisia vinkkejä.

Tuskin Joensuussakaan kaikkia koronavaurioita saadaan kirittyä kiinni aikataulussa, mutta hankalampaa on ollut niissä lukioissa, joilla vastaavia resursseja ei ole.

– Nyt kannattaa laittaa isot linjat kuntoon ja huolehtia jaksamisesta. Kehittämistä voi jatkaa myös lopsin astuttua voimaan, OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso tsemppaa opettajia.

Lops-uudistuksen tavoitteena on edistää opiskelijoiden hyvinvointia, tukea yksilöllistä oppimista ja kehittää lukioista aiempaa yhteisöllisempiä ja osallistavampia.