Lähiopetukseen siirtyminen otti koville

Peruskoulujen siirtyminen lähiopetukseen työlään etäopetusjakson päätteeksi oli kova loppurutistus, joka uhkasi romuttaa jaksamisen.

Tätä mieltä oli moni opettaja vastatessaan Fiilismittarin kysymykseen työnteon tunnelmista lukuvuoden viimeisinä viikkoina.

Neljäsosa yli 5 000 vastaajista koki työnsä mielekkääksi, mutta samankokoinen joukko vastasi, että työnteko tuntui turhauttavalta ja raskaalta.

Viime vuosina opettajat ovat entistä useammin ottaneet yhteyttä OAJ:hin läpi kesän.

– Tämä kertoo ehkä siitä, että työssä on entistä enemmän haasteita. Siksi koronan aiheuttama lisäkuormitus on tuntunut monesta erityisen raskaalta, erityisasiantuntija Sari Melkko OAJ:stä toteaa.

 

Fiilismittari näytti paljon punaista erityisesti peruskoulun opettajilla. Paisunut työmäärä ja vaihtuvat vaatimukset kuormittivat erityisesti yläkouluissa.

Varhaiskasvatuksessa osa oli sitä mieltä, että poikkeusolojen ohjeet ovat olleet puutteelliset tai niitä on vaikea noudattaa pienten lasten kanssa.

Osassa kunnista opettajiakin on lomautettu, mitä pidettiin todella epäreiluna kaiken panostuksen jälkeen.

Lähiopetukseen palaamisessa parasta opettajien mielestä oli oppilaiden kohtaaminen. Osa vastaajista kertoi, että lähiopetuksen palaaminen sujui helpommin kuin he olivat odottaneet.

 

OAJ selvittää, miten korona-ajan opetusjärjestelyt ovat toimineet varhaiskasvatuksessa, peruskouluissa ja lukiossa. Vastaa kyselyyn 7.6.2020 mennessä oaj.fi:ssä:

Mikä toimii ja mikä mättää opetuksen arjessa