Nykykoulu näytti kasvonsa Suomi Areenassa – poliittiset vaikuttajat täpinöissään

Opettajat olivat valokeilassa Suomi Areena -keskustelutapahtumassa. Porissa heinäkuussa järjestetyn viikon huipennus oli OAJ:n pop up -koulu, jossa eri alojen opettajat antoivat maistiaisia nykyaikaisesta koulutuksesta niin tavallisille kansalaisille kuin päättäjillekin.

Pakohuone on monelle tuttu konsepti, mutta sitä voi käyttää myös opetuksessa. Historianopetuksen pakohuonepeli oli hyvä esimerkki siitä, miten nykykoulu teki itseään tutuksi OAJ:n Suomi Areenassa järjestämässä pop up -koulussa.

– Olen nähnyt tässä päivän aikana varttuneemman väen kasvoilla oivaltamisen riemun ilmeitä. Pakohuoneessa kävi myös poliittisia vaikuttajia, jotka keskustelivat kokemuksestaan aivan täpinöissään. Mielestäni tämä jättää jäljen elämyksellisestä oppimisesta, Eero Kitunen, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton puheenjohtaja sanoo.

Pakohuonepelin sessiot kuitenkin täyttyivät nopeasti, eivätkä kaikki halukkaat lopulta mahtuneet mukaan.

– Oli vähän arvoitus, paljonko tänne tulee ihmisiä. Emme olisi arvanneet, että pakohuone kiinnostaa näin paljon, Kitunen sanoo.

 

Koulu on ihan toisesta maailmasta nykyisin. Olisipa silloin, kun kävi koulua, saanut tällaisen ympäristön, Satu Rivander pohtii. Pojat Daniel ja Noel pääsivät pop up -koulussa eristämään dna:ta banaanista.

 

Pop up -koulun eräänlainen bändikellari löytyi musiikinopettajien perkussiopajasta, jossa ihmiset löivät keskittyneesti rytmiä rumpuihinsa. Rummut olivat akustisia, mutta lyömäsoitinopettaja Juho Fabrin antoi tahtia ja efektejä sointiin digitaalisillakin laitteilla.

 

Lyömäsoitinopettaja Juho Fabrin kertoi pop up -koulun kävijöille, että soittamisen ilo on yhä pääosassa, vaikka moni asia musiikinopetuksessa onkin muuttunut.

 

– Päivä on ollut kyllä vilkas. Porukkaa on käynyt ihan nonstoppina heti siitä lähtien, kun ovi narahti auki. Varmasti ovesta ulos kantautuva äänikin kiinnostaa, Valkeakosken musiikkiopistossa ja Merikanto-opistossa työskentelevä Fabrin sanoo.

Hänen mukaansa erityisesti musiikkiteknologia ja elektroniset soittimet kiinnostivat porilaisyleisöä. Perkussiopajassa yleisö näki, että nykykoulun musiikkivarastosta löytyy muutakin kuin nokkahuilu ja melodika.

– Olemme päässeet näyttämään, miten se digiloikka näkyy meidän opetuksessamme. Tässä on nähnyt sellaista valaistumista, että tällaisiakin laitteita on nykyään olemassa, ja että niillä voidaan opettaa musiikkia lapsille, nuorille ja oikeastaan aivan kaikenikäisille.

 

Pop up -koulun kävijät pääsivät tutustumaan monipuolisesti käsityön opetukseen.

 

Koulutuksesta keskusteltiin Suomi Areenassa tänä kesänä ennätyspaljon. Ensi töikseen maanantaiaamuna OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka tapasi puheenjohtaja Olli Luukkaisen kanssa opetusministeri Li Anderssonin. Keskustelun keskiössä oli hallitusohjelma.

– Suomi Areenan ajoitus oli täydellinen. Nyt eletään ratkaisevia hetkiä, miten isot asiat lähtevät pyörimään. Ei voi hukata yhtäkään mahdollisuutta luoda hyviä suhteita uusiin päättäjiin, Misukka korostaa.

Paneelikeskustelussa kysyttiin, saiko Suomi koulutuksen ja sivistyksen tosissaan ottavan hallituksen. Hallitusta keskustelussa edusti elinkeinoministeri Katri Kulmuni.

 

Mukana OAJ:ltä oli kymmenkunta lobbaria, jotka kävivät koulutuskeskusteluja aikaisesta aamusta iltamyöhään.

Tavattavana oli muun muassa ministereiden valtiosihteerejä ja erityisavustajia. Sidosryhmäkeskusteluja käytiin esimerkiksi tiedemaailman huippujen kanssa.

– Tapaamisissa tulee ideoita, joita normaalissa arjessa ei välttämättä syntyisi.

 

Pop up -koulussa päättäjät tutustutettiin nykykouluun konkreettisesti lounaalla ja kiertämällä eri pisteissä. Samalla oli hyvä hetki keskustella koulutuksen ja opetuksen nykytilasta.

Misukka esimerkiksi vei opetusministerin valtiosihteerin Minna Kelhän ja erityisavustajan Niina Jurvan sekä sivistysvaliokunnan puheenjohtajan Paula Risikon historialliseen pakopeliin.

He olivat innoissaan kokemuksesta ja siitä, että metodit ovat monipuolistuneet sitten omien kouluaikojen.

– Case-pohjainen lähestyminen inspiroi, pääsi itse pähkäilemään ja selvittämään, Jurva pohtii.

Samaa miettii Risikko.

– Erityisesti tekemällä oppiminen sopii minulle, hän sanoo.

 

OAJ:n kolmas varapuheenjohtaja Anitta Pakanen ja opetusministerin erityisavustaja Niina Jurva pähkivät pakohuonessa, mikä Kekkosta oikein huolettaa. Vr-lasit päässä historiaa tutkii Heljä Misukka. Ulos ei pääse ilman yhteistyötä.

 

Misukan mielestä kohtaamiset opettajien kanssa ovat todella tärkeitä, jotta kuva koulusta päivittyy. Suomi Areena oli oiva paikka OAJ:lle luoda näitä tilanteita.

Suomi Areenan pääjärjestäjänä OAJ sai etulyöntiaseman päättäjien tapaamiseen.

Ministereiden kabinetteihin on saatu jo luotua hyvät suhteet, samoin yli puoluerajojen, mutta työ jatkuu. Syyskuussa OAJ:läiset tapaavat opettajataustaisia ja nuoria kansanedustajia. Sivistysvaliokunnan kanssa tavataan lokakuussa.

 

Suomi Areenan tunnelmia:

oaj.fi/suomiareena