Maailmalta: Tutkimus linkittyy ihmisten arkeen Costa Ricassa

Maan julkisilla yliopistoilla on yhteiskuntavastuu. Tämä tarkoittaa, että jokaisella tutkimusprojektilla pitää olla käytännöllinen, soveltava osio.

Tutkija-opettaja Esteban Barboza esittelee sadeveden keräysjärjestelmää Nicoyan kaupungin kampuksen laitamilla Costa Ricassa.

Ideana on, että sadevesi johdetaan isoihin tankkeihin sadekauden aikana. Kuivan kauden koittaessa vettä käytetään esimerkiksi pienten viljelysten ja kasvimaiden kasteluun alueilla, joilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta tai varaa omaan kaivoon.

Tämä on yksi esimerkki yliopiston tutkijoiden ja paikallisyhteisöjen välisestä yhteistyöstä Costa Ricassa. Lähtökohtaisesti jokaisella tutkimusprojektilla on käytännöllinen, soveltava osio. Pienimmillään se voi olla esimerkiksi tuloksista viestimistä kansantajuisesti.

Jos tutkijat esimerkiksi kehittävät uuden maissilajikkeen, osa julkisen yliopiston vastuuta on huolehtia siitä, että pienviljelijät saavat tiedon tutkimuksen tuloksista ja myös uuden lajikkeen siemenet ovat helposti saatavilla.

– Tämä on osa julkisen yliopiston yhteiskuntavastuuta. Yksityiset yliopistot eivät tee tällaista, Barboza sanoo.

Turismin tutkimuksen yhteydessä on järjestetty työpajoja ja koulutusta paikallisille.

Barboza opettaa kirjallisuuden ja kulttuurin koulutusohjelmassa sekä tutkii turismiin liittyviä diskursseja. Hän työskentelee Costa Rican kansallisessa yliopistossa, Universidad Nacional Costa Rica.

Turismin tutkimuksen yhteydessä on järjestetty työpajoja ja koulutusta paikallisille. Koulutuksen tarkoitus on luoda mahdollisuuksia itsensä työllistämiseen myös perinteisesti heikommassa asemassa olleille ryhmille ja paikallisyhteisöille.

– Aurinkorantaturismi on aiheuttanut ympäristöongelmia ja eriarvoisuutta sekä johtanut maakeinotteluun turistikohteissa. Paikallisten ihmisten täytyy usein muuttaa pois, kun hintataso nousee, Barboza sanoo.

 

Viiden miljoonan asukkaan Costa Ricassa on viisi julkista yliopistoa ja yli 70 yksityistä korkeakoulua. Julkisia yliopistoja arvostetaan Costa Ricassa sekä työ- että opiskelupaikkoina. Niissä myös opettajien työsuhde-edut ovat paremmat kuin yksityisissä korkeakouluissa.

Costa Ricassa perustuslaki takaa, että valtion budjetista tietty osa suunnataan koulutukseen. Summa on ollut noin 7–8 prosenttia bkt:stä eli suhteessa samaa luokkaa Pohjoismaiden kanssa ja reilusti enemmän kuin muualla Latinalaisessa Amerikassa.