Kun ope alkoi tubettaa

Videoilla voi purkaa opettajana olemisen tuntoja, elävöittää historiaa ja opettaa matematiikkaa. Haastattelimme kolmea opettajaa, jotka tubettavat työnsä ohella.

Kun opettajalla on asiaa oppilailleen tai opiskelijoilleen, yhtenä keinona on mennä sinne, missä lapset ja nuoret viihtyvät – tubettajien maailmaan.

Tubettamisella tarkoitettiin aluksi videoiden julkaisemista Youtube-kanavalla. Nykyään raja ei ole ihan näin selkeä, ja osa kutsuu tubettajiksi niitäkin, jotka tekevät videosisältöjä johonkin sosiaalisen median kanavaan kuten Facebookiin tai Tiktokiin.

Videoissa voidaan antaa ohjeita, hauskuuttaa katsojia tai taltioida omaa elämää. Suosituimmilla suomalaisilla tubettajilla on jopa satojatuhansia seuraajia, ja lapset ja nuoret fanittavat heitä kuin poptähtiä.

Opettajakin voi valjastaa videoidenjakopalvelut opetuksen tarpeisiin. Esimerkiksi opetuksen yksilöllistämisessä video on oiva apu, sillä opiskelija voi katsoa sitä niin monta kertaa, että varmasti ymmärtää asian. Tubetuksen etuna on se, että ideoilleen ja materiaaleilleen voi saada todella ison yleisön.

Jos jutun lukemisen jälkeen puree tubetuskärpänen, opastusta videoiden tekemiseen löytyy esimerkiksi Yle Areenasta tai Youtubesta. Harjoittelu kannattaa, sillä oppimisen lisäksi katsoja haluaa viihtyä hyvin tehdyn videon parissa. Sanoma menee yleensä paremmin perille, kun videoissa käyttää tekstejä.

Videoita voi tehdä vaikka tabletilla. Silloin kuvaaminen, editointi ja grafiikan työstäminen onnistuvat kaikki samalla laitteella, johon voi helposti liittää esimerkiksi mikrofonin ja valaisimen.

Open elämää Tiktokissa

Biologian ja maantieteen opettaja Janne Ojala, Länsipuiston koulu, Kokkola

Kokkolalaisella Janne Ojalalla on Tiktokissa, kiinalaisella somekanavalla, yli 16 000 seuraajaa. Tiktokkaava opettaja on efektejä, musiikkia ja videoklippejä pursuavalla kanavalla todellinen harvinaisuus. Tiktokilla on satoja miljoonia käyttäjiä ja se on erityisesti alle 16-vuotiaiden suosiossa.

Ojala on käyttänyt Tiktokkia viime syksystä asti. Aluksi hän tutustui muiden julkaisuihin.

– Olen kotoisin Turusta ja opiskelin Joensuussa. Kokkolaan muutin tänä syksynä työn perässä ja sosiaalinen verkostoni on täällä vielä aika ohut.

Eräänä syksyisenä iltana Ojala purki Tiktokiin tuntojaan nuorena opena uudessa koulussa ja kaupungissa.

– Ajattelin, että videotani ei varmaan näe kukaan. Yllätyin aamulla, kun postauksellani oli tuhansia näyttöjä ja tykkäyksiä. Joku koulumme oppilas oli huomannut tiktokkini, tykännyt ja jakanut. Alun perin ajatukseni oli näyttää videoita omille kavereilleni.

 

Jos et käytä Tiktok-sovellusta, löydät Janne Ojalan videot sivustolta tikitoks.com kirjoittamalla hakukenttään @janssmanss.

 

Tähän mennessä Ojala on julkaissut parikymmentä videopätkää, joissa hän kuvaa koulumaailmaa ja nuoren opettajan elämää. Suosituin video on katsottu lähes puoli miljoonaa kertaa.

Seuraajia on ja ideoita riittää.

– Minulla ei ole Tiktokissa tavoitteita tai suunnitelmaa, teen videoita kun siltä tuntuu. Toki niitä haluaa julkaista, kun seuraajia on ja ideoita riittää.

Oppilaiden kanssa hän ei tunneilla videoistaan keskustele, vaikka välillä nuoret heittävät läppää ja aiheitakin. Välitunneilla on aiheesta joskus muutama sana vaihdettu.

– Toisinaan videoitani on kommentoitu: ”Voi ku sä oisit meidän ope”. Joskus olen kuitannut, että eikö se olisi vähän noloa nähdä oma ope Tiktokissa.

Johanna Rantanen

 

Videolla matikka maistuu

Matematiikan opettaja Ville Aitlahti, Tuusulan lukio

Herätessään haastattelupäivän aamuna Tuusulan lukion matematiikan lehtori Ville Aitlahti löysi älypuhelimestaan kaksi viestiä, joissa lukiolaiset kehuivat hänen matikkavideoitaan opintojensa vauhdittamisessa.

– Sellaisiin kiitoksiin on mukava herätä, ja niitä on tullut aika paljon.

Aitlahti on tehnyt noin 450 opetusvideota, joita on katsottu yli kolme miljoonaa kertaa Youtubessa Matikka-matskut- kanavalla. Vielä pari videota, ja hän on käynyt läpi koko lukion matikan.

 

Kuvakaappaus Ville Aitlahden Matikkamatskut Youtube-kanavalta.

 

Aitlahti huomasi, että matematiikantunnilla osa porukasta tylsistyy, ja osalla opetus menee yli hilseen.

– Jotkut lukiolaisista ovat valmiita opiskelemaan matematiikkaa yliopistossa, mutta toisten osaaminen on alakoululuokkien tasolla.

Aitlahti pähkäili ongelmaa, ja viisi vuotta sitten hän kuvasi ensimmäisen opetusvideonsa.

Videoiden tekeminen on osa oppituntien suunnittelua.

Nykyisin Aitlahti aloittaa uuden kurssin opetusvideolla ja kertoo, miten sitä kannattaa katsoa. Tavoitteena on, että opiskelijat siirtyvät etenemään omaan tahtiinsa. Lukion pitkän matematiikan kurssit Aitlahti on jakanut perus-, taitaja- ja mestaritasoiksi, joista opiskelija voi valita itselleen sopivimman.

Muutamat katsovat kuulokkeet päässä videoita, osa laskee, Aitlahti kiertää neuvomassa.

Hänelle videoiden tekeminen on osa oppituntien suunnittelua. Hän on opetellut videoiden teon itse Youtube-videoiden avustuksella.

Yksinkertaisten opetusvideoiden tekemiseen opettaja tarvitsee tietokoneen, Power Point -ohjelman, ruudun nauhoitusohjelman sekä mikrofonin.

– Jos haluaa tehdä videon, jossa on itse vaikka liitutaulun edessä, pitää olla kamera ja valaistus, Aitlahti vinkkaa.

Hän on huomannut, että opettajan omakin ymmärrys syvenee videoita tehdessä – parhaiten asian oppii opettamalla.

Tiina Tikkanen

Vinkki Educaan! Ville Aitlahti kertoo tubetuksesta la 25.1.2020 klo 10.30.

 

Jotenkin siistii kun ope tubettaa

Historianopettajat Petri Osola, Helilän koulu, ja Petri Anttila, Karhulan lukio, Kotka

Petri ja Petri – Kotkan historiaa on Youtube-kanava, joka sisältää jo 30 videota aina pronssikaudelta meripäiville.

Videoiden takana ovat kotkalaiset historianopettajat Petri Osola ja Petri Anttila. He haluavat tubettaa historian suuria ilmiöitä paikallistasolle.

– Historia on rikas, pitkä ja monisyinen, myös Kotkassa. Sen haluamme välittää oppilaillemme, sanoo Anttila.

 

Kuvakaappaus Petri ja Petri – Kotkan historiaa Youtube-kanavalta.

 

Idean pariminuuttisten videoiden tekoon Petrit saivat Ylen dokumenttisarjasta Pimeä historia, jossa juontajakaksikko vierailee alkuperäisillä tapahtumapaikoilla ja turinoi historian vaiheista lennokkaan asiallisesti.

– Ajateltiin, että olisi kiva tehdä jotain samanlaista, sanoo Osola.

Faktat ovat kohdallaan ja mukana huumoria.

Rento videointi oli tuttua yhteisen bändiharrastuksen ansiosta ja ensimmäinen klippi syntyi kolmisen vuotta sitten. Petrit tekevät käsikirjoituksen, ja tiimin kolmas jäsen bändikaveri Niko Westman kuvaa ja editoi.

– Teemme videoita harrastuspohjalta, puhelimella. Vaikka mukana on huumoria, pidämme huolta, että faktat ovat kohdallaan, Anttila kertoo.

 

OAJ:n Kotkan paikallisyhdistys palkitsi Petrien videosarjan marraskuussa tämän vuoden opetustekona. Videot ovat tuoneet myös laajempaa julkisuutta. Syyskuussa kaikki halukkaat eivät mahtuneet sisään miesten luennoidessa alueen historiasta kotikaupunkinsa Merikeskus Vellamossa.

– Opettajan persoonaan tulee nuorekkuutta, kun ei olla vain puhuvia päitä. Oppilaat kai ajattelevat, että on siistii, kun ope tubettaa. He arvostavat, kun ollaan aidosti innostuneita asiasta, Osola miettii.

Historianopettajien oma paikallistuntemus on niin ikään syventynyt. Lapista kotoisin oleva Anttila sanoo suorastaan kymiläistyneensä – historiallinen tunnustus, jonka arvon kotkalaiset hyvin ymmärtävät.

Soili Hämäläinen