Kumppanukset: Yhteisöllisen lukemisen ja monikielisyyden lähettiläät

Johanna Karlsson ja Jaana Jokimies rakastavat lukemista. He jakavat kirjojen ilosanomaa Helsingin kaupungin Lukuinto – Läsiver -hankkeessa.

Kumppanukset-juttusarjassa ystävät tai yhteistyökumppanit kertovat toisistaan ja siitä, mikä heitä yhdistää.

I artikelserien Kumpaner berättar vänner eller samarbetspartners om varandra och vad som förenar dem.

 

Johanna Karlsson:

”Jaana och jag har samma intresse för läsiver”

Läsiver-projektet började i augusti 2020, då träffades vi för första gången med Jaana. Målgruppen är småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och nybörjarundervisningen.

Jaana och jag har samma intresse för läsiver men när man jobbar med ett projekt som är tidsbundet måste man lära känna varandra ganska snabbt för att se varandras styrkor och komplettera varandra.

 

Målsättningen är att stärka läskulturen och läskunnigheten i Helsingfors. Vi har gett lärarna redskap som hjälper dem att komma vidare i sitt läsfrämjande arbete.

Lärarna har utvärderat sin egen läsning och funderat på barnens intressen och utvecklingsbehov. Med grupperna har vi valt bilderböcker som stöder de aktuella behoven och jobbat tre månader med att läsa boken, diskutera tematiken och bilderna och vilka känslor boken väckte. Våren 2021 gjorde vi virtuella besök, hösten 2022 livebesök.

Tanken är att det vi gör inom ramarna för projektet blir en bestående del av verksamheten i skolorna och på daghemmen – att det skapas nya rutiner kring läsfrämjande. En fördel är att vi har en nära koppling till vardagen ute i daghem och skolor och känner till läroplanen.

 

Vi är fyra personer i teamet och har alla vårt specialkunnande. Jaana har jobbat som speciallärare och jag inom småbarnspedagogiken. Jag beundrar Jaana för att hon aktivt fortbildar sig och studerar vid sidan om arbetet. Jag har fördelen att få ta del av det.

Jaana är jättebra på att se stora helheter, jag fokuserar snävare. Vi båda är intresserade av pedagogisk utveckling och talar samma pedagogiska språk fastän vi pratar olika språk ibland.

För mig har det varit en stor fördel att alla kan svenska – vi gör det här genuint på två språk. Jag behöver inte heller påminna om att det ska vara på svenska, de andra lyfter fram det.

 

Jaana Jokimies:

”Monilukutaidon heikkeneminen lisää eriarvoistumista”

Tiimissämme on koko ajan ollut kehittävä työote. Etsimme lukemista edistäviä tapoja, jotka palvelevat sekä varhaiskasvatuksessa että alkuopetuksessa.

Mielestämme opettajilla pitää olla mahdollisuus vahvistaa omaa monilukutaitoaan ja osaamistaan ja työnantajan pitää tätä tukea. Satsaus on kannattava, jopa välttämätön. Näin suomalainen varhaiskasvatus ja koulutus voivat olla monilukutaidon opetuksessa maailman kärkeä.

 

Monilukutaidon heikkeneminen lisää eriarvoistumista yhteiskunnassa. Kansallisessa lukutaitostrategiassa monilukutaito, lukemaan innostaminen ja kielitietoisuuden kehittäminen on kaikkien oppiaineiden vastuulla.

Pyrimme Lukuinto – Läsiver -hankkeessa vahvistamaan yhteisöllistä lukemista ja samalla tuomaan esiin monikielisyyttä.

Olemme tehneet yhteistyötä Helsingissä sijaitsevan Monikielisen kirjaston kanssa, joka palvelee koko maata. Perheiltä on tullut kiitosta siitä, että omankielistä kirjallisuutta on esillä luokissa ja ryhmissä.

 

Minua ja Johannaa yhdistää intohimo ja rakkaus kirjoihin. Jaamme kokemuksia ja keskustelemme haasteista. Näin löydämme hyviä käytäntöjä, joilla edistää Helsingin lukuaskeleita. Kielitietoisuus ja kirjallisuuskasvatus kulkevat rinnakkain.

Johanna on yhteiskunnallisesti aktiivinen. Hän näkee varhaiskasvatuksen ja koulupolun kokonaisuutena ja tuo näitä ajatuksia tiimiimme.

Olen myös oppinut paljon ruotsinkielisestä opetuksesta.

 

Olemme esimerkki siitä, mitä aito kaksikielisyys on. Meillä on paljon huumoria ja iloa, ja jaamme kirjallisuusvinkkejä ja kulttuurikokemuksia.

Samalla olemme päässeet pohtimaan kielen merkitystä – miten asiat ilmaistaan suomeksi ja ruotsiksi?