Kumppanukset: Matikka kuuluu kaikille

Miten opettaa matematiikkaa isolle ryhmälle, jossa on sekä superlahjakkaita että erityistä tukea tarvitsevia? Paraistenseudun koulun opettajat Sanna Laine ja Ulla Laakkonen keksivät keinon, joka palkittiin yhtenä Suomen parhaista opetuskäytänteistä 2020 Start-ohjelmassa.

Kumppanukset-juttusarjassa ystävät tai yhteistyökumppanit kertovat toisistaan ja siitä, mikä heitä yhdistää.

 

Sanna Laine:

”Ideointimme jatkuu”

Meistä tuli Ullan kanssa samanaikaisopettajat nelisen vuotta sitten. Matematiikan opetusryhmämme oli erittäin heterogeeninen. Osalla oppilaista oli selkeitä oppimisvaikeuksia mutta mukaan mahtui myös huippulahjakkaita. Keskitason oppilaat olivat jäämässä väliinputoajiksi. Tavallinen opetus ei riittänyt.

Kehittelimme yksilöllisen mobiilioppimisen mallin, joka syntyi kokeilemalla. Aloimme täydentää opetusta opetusvideoilla ja sähköisillä tehtävillä, joita voi opiskella omaan tahtiin.

Ulla on käyttänyt yksilöllisiä työtapoja erityisluokkien kanssa. Hän rajasi, mihin oppilaat pystyvät itsenäisesti.

 

Suurin innovaatiomme on opintokortti, joka sisältää tavoitteet, tehtävät ja arvioinnin. Matematiikkaa opiskellaan lyhyinä aihealueina. Oppilas pääsee etenemään vasta, kun hän osoittaa hallitsevansa perusasiat ja saa ruksin korttiin. Näin ei jää aukkoja, matematiikkahan on hyvin kumuloituvaa.

Ullan ehdotuksesta teimme kortin myös erityistä tukea tarvitseville. Sähköinen versio opintokortista valmistui viime syksynä.

Suurin innovaatiomme on opintokortti, joka sisältää tavoitteet, tehtävät ja arvioinnin.

Ulla osaa olla aito itsensä. Häntä on helppo lähestyä ja hän auttaa aina. Kun hänelle heittää idean, hän ottaa kopin.

Ihailen Ullan taitoa kohdata oppilaita ja sanoittaa asioita heille.

Yksilöllisen mobiilioppimisen mallin myötä vapauduimme molemmat opastamaan, oppilaista tuli aktiivisia kyselijöitä ja vertaisoppimisesta merkittävä osa opiskelua.

Työrauha ja keskittyminen paranivat. Lahjakkaimmat etenivät lukiomatematiikkaan. Tehostetun tuen päätöksiä voitiin purkaa. Samanaikaisopettajuudesta oli selvästi hyötyä mallissamme.

 

Koronakeväänä digitaalisista materiaaleista oli apua etäopetuksessa. Ne eivät kuitenkaan riitä. Tarvitaan myös opettajan vahvaa vuorovaikutusta oppilaiden kanssa, mikä on haastavaa verkko-opetuksessa.

Vaikka emme ole Ullan kanssa enää samanaikaisopettajia, ideointia emme lopeta. Seuraavaksi aiomme pohtia, miten fysiikan opetuksestakin saisi innostavampaa.

 

Ulla Laakkonen:

”Yhdessä uskaltaa rohkeammin”

Sannan kanssa oli hauska opettaa ja tunnit etenivät vauhdikkaasti – hänellä on huumorintajua!

Olen saanut Sannalta paljon ideoita matematiikan opettamiseen ja tietotekniikan käyttöön oppimisen tukena. Jos tulee mahdollisuus samanaikaisopettajuuteen, suosittelen tarttumaan. Kokemukseni ansiosta uskallan lähettää oppilaitani rohkeammin integraatioon.

Opettajana Sanna on oppilaistaan välittävä luokan pomo, vaativa itselleen ja taitava eriyttämään myös ylöspäin. Lahjakkaillakin on Sannan mielestä oikeus edetä.

 

Sanna on yksilöllisen mobiilioppimisen mallin äiti ja pääsuunnittelija. Hän teki opetusvideot ja julkaisi ne Youtubessa.

Käytimme metodia kolmen vuoden ajan, kun opetusryhmä siitä hyötyi. Parhaiten malli sopinee 8.–9.-luokkalaisille.

Päätavoitteet ovat opsin mukaiset, mutta opiskelutahti joustaa ja omille tavoitteille on tilaa. Sannan ideoiman opintokortin avulla opettaja, oppilas ja vanhemmat pysyvät hyvin kärryillä, miten oppilas etenee.

 

Väylä aukesi välillemme pysyvästi. Opetan nyt omaa erityisluokkaa, mutta jatkamme Sannan kanssa yhteistyötä joidenkin tukea tarvitsevien oppilaiden osalta.

Viimeksi Sanna puhui minut mukaan Erasmus-kierrätyshankkeeseen. Uskaltauduin lupautumaan mukaan. Hän on taitava organisoimaan, yhdessä pärjäämme varmasti siinäkin.

Kaiken muun lisäksi Sanna on loistava ruoanlaittaja ja leipuri, joka leipoo Instagram-tason kakkuja. Koulussamme on herkkuperjantaiperinne, ja Sannan perjantaita odottelemme vesi kielellä.