Iso-Britanniassa opettajat ovat juuttuneet rakenteellisen palkkakuoppaan

Isossa-Britanniassa opettajien palkkataso on kehittynyt heikosti eikä valtakunnallisia sopimusneuvotteluja ole. Opettajaliiton puheenjohtaja Amanda Martin on tyytymätön maansa koulujärjestelmään, mutta sanoo opettajien saavan sen kuitenkin toimimaan.

Suomessa OAJ tai neuvottelujärjestö Juko istuu neuvottelupöydässä, kun väännetään opetusalan ammattilaisten palkoista ja työehdoista. Monessa Euroopan maassa valtakunnalliset sopimusneuvottelut ja niiden takaama kohtuullinen palkka ovat vain haave.

Isossa-Britanniassa opettajien voi sanoa juuttuneen rakenteelliseen palkkakuoppaan.

– Olen itse opettanut 22 vuotta. Tienaan nyt palkkataulukkoni huipulla 40 000 puntaa vuodessa kokopäiväisestä työstä, maan suurimman opettajaliiton National Education Unionin NEU:n puheenjohtaja Amanda Martin kertoo.

– Opettajilla on kakkostöitä ja moni kolmikymppinen opettaja joutuu asumaan vanhempiensa luona.

Euroina Martinin palkka on noin 43 000. Martin toimii luokanopettajana Portsmouthissa. NEU:n puheenjohtajuus on työn ohessa hoidettava luottamustoimi.

Isossa-Britanniassa opettajien palkoista tekee linjauksen maan hallitus riippumattoman School Teachers Review Bodyn suositusten pohjalta. Varsinaiset palkkaneuvottelut käydään koulutasolla.

– Esimerkiksi Portsmouthissa neuvottelimme kymmenen vuotta sitten kaupungin kanssa, mutta nyt meidän pitää neuvotella 20:n eri työnantajan kanssa.

 

Palkkojen ohella myös opettajan työn arvostusta on yritetty tuupata kuoppaan.

Joitain vuosia sitten pääministeri David Cameronin konservatiivien ja liberaalien hallituksen opetusministeri Michael Gove haukkui julkisesti opetusalalta löytyvän ”lupausten vihollisia”.

Kiista sai alkunsa sadan kasvatustieteilijän avoimesta kirjeestä, jossa he arvostelivat Goven uutta opetussuunnitelmaa keskittymisestä vain muutamiin aineisiin ja ulkolukuun.

Gove kävi aggressiiviseen vastahyökkäykseen. Konfliktia kärjistivät opettajaliittojen järjestämät isot lakot, joissa ne vastustivat hallituksen suunnitelmia heikentää opetusalan palkka- ja eläke-etuja.

– NEU:n kampanjointi käänsi julkisen mielipiteen. Nykyisin opettajat eivät ole huonossa valossa esillä lehdistössä, Martin sanoo.

Gove ajoi kuitenkin opetussuunnitelmansa läpi.

 

Heikot palkat ja arvostuksen horjuttaminen ovat Martinin mukaan johtaneet siihen, ettei opettajan ammatti nykyisin houkuttele. Yliopistojen koulutusohjelmat eivät vedä, ja vakanssien täyttämisessä on jatkuvia vaikeuksia.

– Kun minä tulin alalle, opettajan työ nähtiin urana. Nykyisin sitä ei pidetä elämänikäisenä työnä.

Opettajapulan vuoksi työntekijöitä yritetään värvätä erilaisilla työssäoppimisohjelmilla. Niihin kuuluu Teach First, jossa eri koulutusalojen opiskelijoita värvätään opettajiksi etenkin alhaisen tuloluokan asuinalueille. Idea on, että harjoittelijat aloittavat opettajan työssä heti ja pätevöityvät työn ja opintojen myötä.

Ongelmista huolimatta brittiläisessä koulujärjestelmässä on hyviäkin puolia. Parasta ovat opettajat.

– He löytävät kyllä keinot. Saamme jotenkin tämän hirvittävän järjestelmän toimimaan.