Visioita teknologiantäyteisestä opetuksesta ja arkirealistista pohdintaa siitä, mikä kaikki on mahdollista – tätä Opettaja-lehden uusi pakinoitsija Taru Lyly lupaa teksteissään käsitellä.
Lyly tuntee aiheensa hyvin, sillä häntä voisi melkein luonnehtia verkko-opetuksen konkariksi. Hän ryhtyi opettamaan Stadin ammatti- ja aikuisopistossa suomea toisena kielenä ja äidinkieltä täysin etänä jo vuoden 2019 puolella. Etäopetus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat suorittaa opintojaan itsenäisesti.
– Olen paitsi opettaja myös e-oppimisen mentori, mikä tarkoittaa sitä, että verkko-opetuksen kehittäminen kuuluu työnkuvaani.
Ensimmäisessä pakinassaan Lyly visioi, millaista olisi seurata striimausta opiskelijan työharjoittelusta ja antaa hänelle palautetta suoraan korvanappiin.
Unelma S2-opettajan työstä alkoi elää yli 20 vuotta sitten, kun Lyly opiskeli ummikkona islantia yliopistossa Reykjavikissä. – Mietin, millaista olisi opettaa omaa äidinkieltään ihmisille, joille suomi ei ole ensimmäinen kieli.
Äidinkielen opettaminen tuo perspektiiviä siihen, mikä opiskelijoiden osaamisen taso ylipäätään on ja mitä S2-opiskelijoilta voi edellyttää.
Opettajana Lyly on sanojensa mukaan innostunut ja käytännönläheinen.
– Etsin opiskeltavasta asiasta kulman, josta opiskelija hyötyy tulevaisuudessa. Esimerkiksi ravintola-alan ammattilaisen pitää tuntea tekijänoikeuksia hankkiessaan kuvitusta ravintolan verkkosivuille.