Tuvan ansiosta opintopolkuja räätälöidään aiempaa yksilöllisemmin

Kymppiluokat sekä lukioon ja amikseen valmistavat koulutukset yhdistettiin viime syksynä tuva-koulutukseksi. Miten toiminta on lähtenyt käyntiin?

Yksi lukuvuoden koulu-uudistuksista on ollut tutkintokoulutukseen valmentava tuva-koulutus. Se korvasi lukioon ja ammatilliseen koulutukseen valmistavat koulutukset sekä kymppiluokat viime syksynä.

Aiemmin ammatillisen koulutukseen valmistavana valma-opettajana ja nyt tuva-koulutuksen opettajana työskentelevä Henna Kujala pitää uudistusta varsinkin opiskelijoiden kannalta hyvänä.

– Opintopolkuja räätälöidään aiempaa yksilöllisemmin. Opiskelijoilla on nyt enemmän mahdollisuuksia toisen asteen opintojen suorittamiseen ja työssäoppimiseen.

Kujala opettaa äidinkieltä ja suomea toisena kielenä Lappeenrannassa ja Imatralla Saimaan ammattiopistossa Sampossa. Lukioulottuvuus on laajentanut hänen mukaansa Sampon opiskelijoiden mahdollisuuksia.

– Vaikka lukioon haluavien osuus olisi pieni, on hyvä, että mahdollisuuteen voi tutustua. Se on oppimiskokemus, kun tietää, mikä itselle sopii ja mikä ei.

 

Oman vaikutuksensa tuva-koulutuksiin on tuonut samaan aikaan pidennetty oppivelvollisuus. Kujalankin ryhmiin on tullut kesken vuoden oppivelvollisia, joiden opinnot toisella asteella ovat keskeytyneet.

Opettajat ovat kokeneet, että tuva-koulutus on sisällöllisesti hyvin rakennettu. Näin arvioi myös erityisasiantuntija Eira Bani OAJ:stä. Kaikkialla ei kuitenkaan ole suunnattu riittävästi resursseja opetushenkilökuntaan.

– Tuva-ryhmät ovat erityisen heterogeenisiä ja suuriakin. Siksi tuvassa tukitoimet ovat oleellisia. Ryhmien tarpeita tulisi arvioida tarkasti, ja niihin on järjestettävä riittävästi opettajia, erityisopettajia ja ohjaajia, Bani sanoo.

Joustavuus ja yksilöllisyys siis korostuvat tuvassa. Banin mukaan joustavuus onkin synnyttänyt tuvaan pyöröoven, joka pyöräyttää opiskelijoita sisään samalla, kun toiset jatkavat eteenpäin. Tämän mahdollistaa ammatillisen koulutuksen jatkuva ympärivuotinen haku.

Henna Kujala kertoo, että hänen ryhmästään lähes puolet siirtyi jo vuodenvaihteessa sosiaali- ja terveysalan opintoihin.

– Mutta tilalle tuli lähes sama määrä opiskelijoita, joilla toisen asteen opinnot eivät olleet lähteneet sujumaan.