Digitukea pohjolasta

Kun koronan kurittama New York pyysi Suomelta neuvoja etäopetuksen järjestämiseen, Keudan verkkopedagogiikan kehittäjä Kari Honkonen lupautui mielellään kouluttajaksi.

Miksi suomalainen etäopetus herättää kiinnostusta maailmalla?

Suomi on aika pitkällä sekä teknologisissa että pedagogisissa ratkaisuissa. Esimerkiksi meillä Keudassa on paljon uutta teknologiaa tuntevia opettajia, joiden ohjauksessa opiskelijat ovat muun muassa rakentaneet virtuaalisia oppimisympäristöjä, tulostaneet kasvomaskeja 3d-tulostimella ja oppineet kieliä tekoälyn tuella.

 

Mihin newyorkilaiset opettajat kaipaavat apua?

New Yorkissa koronaviruskriisi on viivästyttänyt koulun alkua jo useaan otteeseen. Nyt kun koulut ovat vihdoin saamassa laitteet ja nettiyhteydet kuntoon, opettajat kääntävät katseensa etäopetukseen. Virtuaaliset oppimisympäristöt ovat erityisesti ammatillisissa opinnoissa uskomaton mahdollisuus. Niiden avulla voi esimerkiksi tehdä näyttöjä etänä.

 

Miten opastus käytännössä tapahtuu?

Koulutukset ovat olleet videoneuvotteluita. Olin itse mukana yhdessä koulutuksessa, johon osallistui Manhattanin alueen opet- tajia. Aluksi koulutuksia koordinoivan koulutusteknologiayritys 3D Bearin Jussi Kajala alusti Suomen etäopetuskäytännöistä ja minä kerroin keudalaisista toteutustavoista, kuten lisätyn todellisuuden verkkokurssista. Lopuksi opettajat esittivät meille kysymyksiä.

 

Mitä rapakon takana on saatu aikaan?

Opettajat rakensivat vr-simulaatioita asiakaspalvelutilanteisiin ja potilaiden kohtaamiseen sairaalassa, esittelivät muotia ja tekivät näyteikkunoita lisätyssä todellisuudessa.