Työskentely tauotta uuvuttaa ahkerimmankin opettajan

On aika nähdä opettajien uupuminen, vaatii Heidi Rautajoki. Takana on hänen työelämänsä raskain kevät, ja syksyllä koronarajoitukset ovat tehneet työstä tauotonta puurtamista.

Flunssa on vienyt liikunnan ja terveystiedon opettaja Heidi Rautajoen sairauslomalle ja illalla on jouluarviointien dead line.

Hän suostuu kuitenkin haastatteluun, koska haluaa päättäjien tietävän, miten ahtaalla opettajat kouluissa ovat.

– Olemme tehneet kolme ja puoli kuukautta töitä lähes ilman taukoja. Tiedän useita tunnollisia hyväkuntoisia opettajia, joiden jaksaminen alkaa olla lopussa, Rautajoki kertoo Teams-tapaamisessamme.

Rankkaa etäopetuskevättä on seurannut rankka syksy.

– Tein tuplamäärän töitä koko kevään, ja joskus työpäivä venyi 15-tuntiseksi.

 

Rautajoen työpaikalla helsinkiläisessä Ressun peruskoulussa ahtaat käytävätilat ja pieni piha tekevät korona-arjesta tukalaa.

Jotta turvavälit säilyvät, opettajan pitää saattaa alakoulun oppilaat välitunnille ja hakea heidät sieltä. Yläkoululaiset viettävät välitunnit luokassa, koska muuta tarpeeksi väljää tilaa ei ole, ja opettajaa tarvitaan valvojaksi.

– Kun opettaja käyttää oppilaita syömässä ruokalassa 300 metrin päässä pääkoulusta, häneltä palaa jälleen yksi välitunti.

Oppilaat ovat jatkuvasta ohjeistuksesta ja valvonnasta väsyneitä, levottomia ja äänekkäitä.

– Työpäivän jälkeen tunnen kipua kurkussa ja huminaa korvissa. Maskin läpi puhuminen rasittaa hengitysteitä.

Kaiken kukkuraksi koulurakennuksessa pauhaa remontti. Poraamisen äänet saattavat keskeyttää oppitunnin ja pakottaa oppilaat tekemään hiljaista työtä napit korvilla.

Mahtavatko päättävät tahot ymmärtää, miten paljon ohjeistukset teettävät opettajilla töitä?

Koko luokan käsienpesu haukkaa tunnista 10 minuuttia. 35 minuutin oppitunnille pitää suunnitella sisällöt uusiksi.

Liikunnan opetukseen korona-arki heittää omat hankaluutensa.

Kun luokkia ei voi esimerkiksi jakaa pallopeleissä ryhmiin taitotason mukaan, voi syntyä ikäviä liikuntakokemuksia ja jopa vaaratilanteita.

– Mahtavatko päättävät tahot ymmärtää, miten paljon ohjeistukset teettävät opettajilla töitä? Rautajoki kyselee.

Siksi hän ei halua enää yhtään ohjetta, joka ei ole ehdottoman välttämätön.

Myöskään turhan jäykät ohjeet eivät jätä liikkumavaraa.

– Uskon, että arki saataisiin toimivammaksi, jos rehtori saisi vapaammat kädet soveltaa ohjeita omassa koulussaan.

Ressun peruskoulun rehtori Leena Liusvaara saa Rautajoelta kiitosta.

– Hän on auttanut tehtävien priorisoinnissa ja linjannut, että nyt keskitytään perustyöhön ja unohdetaan kehittäminen.

 

Kova suojautumisurakka on kannattanut, sillä Ressussa ei kahdeksaan kuukauteen ollut yhtään tartuntaa.

Marraskuun lopulla tuli ensimmäinen koronatapaus, ja se vei osan oppilaista karanteeniin.

– Emme anna etäopetusta samaan aikaan kuin lähiopetusta, mutta Teams-väylän pitäminen auki karanteenissa oleville oppilaille teettää työtä sekin.

Yhtäaikainen etä- ja lähiopetus olisi suoranainen pommi niskaan jo valmiiksi kuormittuneille opettajille.

– Se ei ole mahdollista yhden opettajan voimin.

 

Rautajoki ymmärtää, että tilannetta pitää sietää, koska koronaa ei saada pois tuosta vaan. Silti tuntuu, että jaksamisen raja alkaa tulla vastaan.

– Moni opettaja on sairauslomalla uupumisen takia ja joku on harkinnut ammatinvaihtoakin.

Liikunnan ja terveystiedon opettajien liiton työhyvinvointi- ja edunvalvontatoimikunnan puheenjohtajana Rautajoki vaatii kouluihin lisäresursseja.

– Lisätyövoimaa tarvitaan esimerkiksi välituntivalvontoihin, jotta opettaja pääsee hengähtämään. Nyt tarvitaan myös tiivistä yhteistyötä koulumaailman ja päättäjien välillä.

Tärkeintä on oppilaan oikeus oppia. Se uhkaa murentua, jos opettajat eivät jaksa pitää yllä laadukasta opetusta.

Koronaohjeiden noudattaminen aiheuttaa myös paljon lisätyötä, joka ei mahdu viikottaiseen työaikaan.

– Miten ylityö aiotaan kompensoida opettajille? Rautajoki kysyy.

 

Entä mitä laki sanoo opettajan työn tauoista?

Kehittämispäällikkö Niku Tuomisto OAJ:stä kertoo, että opettajan työssä ei ole lakisääteisiä taukoja, koska se ei ole työaikalainsäädännön piirissä olevaa työtä. Työaika vaihtelee tehtävittäin oppilaitoksissa ja eri työehtosopimusten mukaan.

Kuitenkin työturvallisuuslain mukaan työnantaja on vastuussa siitä, että työ ei kuormita työntekijää liikaa. Riittävillä tauoilla on tärkeä merkitys työssäjaksamiselle.

– Tauottamista on opetustyössä tehty ja kuuluu työturvallisuuslain mukaan jatkossakin tehdä, jotta työntekijät eivät uuvu liiallisesta kuormituksesta, Tuomisto sanoo.

Hän korostaa, että työnantajan velvollisuus on huolehtia työntekijän hyvinvoinnista myös koronaepidemian aikana.

 

Kaipaatko voimaa ja tukea työhösi? Katso ja kuuntele OAJ:n Työn muutos -webinaarisarjaa

Uupunut, puhu esihenkilöllesi

Jos koet itsesi uupuneeksi, keskustele työkuormastasi aina ensin oman esihenkilösi kanssa.

Esihenkilön tehtävänä on kartoittaa tilanne ja ryhtyä toimiin.

Voit arvioida jaksamistasi itsenäisesti tai yhdessä esihenkilösi kanssa esimerkiksi Työturvallisuuskeskuksen uuden kuormitusvaa’an avulla.

Vaa´an kysymykset auttavat hahmottamaan työn voimavaroja ja kuormitustekijöitä sekä sitä, mihin toimenpiteisiin tulee ryhtyä.

Jos kuormitus aiheuttaa terveydellisiä oireita, käänny työterveyshuollon puoleen.

Lue lisää opettajan työajasta: